עמוד הבית
אודותינו
תכנית עבודה בית ספרית
דבר המנהל
פרטים להתקשרות
תקנון
פרטים היסטוריים
סיפור ההקמה
כתבו עלינו
הפעלה במצבי חירום
סיום שנה תשע"א
הצהרת הורים בתחילת שנה"ל
אבני דרך בעשייה החינוכית - סיכום מחצית א' תשע"ב
פעילות בנושא זיכרון השואה - תשע"ב
חמ"ד של חברותא
כללי רישום משמעת, ציוני בחינות
טובה הימליך ז"ל, הספד לשלושים, י' באלול תשע"ב
חמ"ד ועד - תלמידות שכבת י"א מראינות ניצולי שואה
יו"ר וועד הורים תשע"ד - מר אבי קדוש, נייד 050-5515225
בית חינוך כמשפחה
בית חינוך כמשפחה
שבתות קבוצה
שבתות מברכים
טיפוח זהות יהודית- ציונית
מדרשת "מנחם"
שבוע החמ"ד תשע"א
למידה מרחוק- מכתב לתלמידות
שאלות ותשובות
כמה טיולים וסיורים יש בשנה?
האם יש הנחות בשכר לימוד
כיצד משתחררים מיום הלימודים?
האם יש שיעורים חופשיים במהלך היום?
מהו התל"ן ומדוע עולה הרבה כסף?
כיצד נקבע לוח המבחנים וכמה מבחנים יש בשבוע?
מתי מתחיל ומתי נגמר יום הלימודים?
כיצד קובעים את הרמה בעברית?
האם יש עזרה מיוחדת לתלמידות ש"קצת" מתקשות?
מהן תוכניות העידוד למצויינות?
כיצד משבצים את התלמידות בכיתות ז'?
כיצד משבצים את התלמידות להקבצות של מתמטיקה ואנגלית?
היכן מרגישים תוספת "תורנית" באולפנית?
האם מותר לשים "לק" על הצפרניים?
מהם השיעורים הנוספים בתל"ן?
פורומים
צור קשר









חיפוש באתר





כל הדפים

מגמות

מדעי החברה


 מדעי החברה

 

מרכזת: גולדשמיד רונית

הפסיכולוגיה חודרת היום  לתחומי חיים רבים. נמצא פסיכולוגיה בתעשייה, בצבא, בבתי ספר, בבתי סוהר, בבתי חולים רגילים  ולחולי נפש ובבתי אבות.

 

תוכנית הלימודים שלנו נוגעת בכל אחד מתחומי הפסיכולוגיה הקיימים היום ולכן מעניקה לתלמידה הזדמנות טובה להתנסות בהם, לפני הכניסה שלה לאקדמיה. אנו עוסקים בין  היתר, בשאלות הבאות:

 

1.  אילו אזורים במוח אחראיים לתפקודים שונים כמו זיכרון, שפה, קשב, תפיסה, אילו שינויים מתרחשים במוח כאשר אדם מרגיש לחץ וקובעים התמודדות או התמוטטות? איך פגיעות מוחיות מסוימות גורמות לליקויים חמורים בזיכרון (אמנזיה)? הבנה והפקת שפה (דיסלקציה)! תפיסה ויזואלית. שאלות אלה אופייניות לתחום הפסיכולוגיה הפיזיולוגית החוקרת קשר בין התנהגויות ושינויים גופניים (דופק, לחץ דם, גלי מוח, הזעה, חום).

 

2.  איך אנו יודעים על פי הראייה ( כלומר, עפ"י המידע החזותי הנקלט ע"י עינינו) שמה שאנו רואים, למשל על השולחן, זה "כוס" ולא "כלב", איך אנו יודעים שמה שעומד על השולחן מולי, למרות שינוי הזווית, הוא אותו אובייקט? כיצד אנו זוכרים איך ניתן לשפר את הזיכרון, האם ניתן לסמוך על הזיכרון של ילדים שבאים להעיד בבית המשפט, ואם לא, למה? שאלות אלה אופייניות לתחום הפסיכולוגיה הקוגנטיבית, החוקרת תהליכי עיבוד מידע (קליטה של מידע מהעולם דרך החושים השונים, הצפנה ושמירה על המידע בצופן מוחי, ושימוש במידע ע"י תהליכים מנטליים/מוחיים שונים כדי לכוון התנהגות מידיעת ו/או להפיק מידע נוסף) שמתרחשים בתפיסה (קליטת גירויים מהעולם, זיהויים והצפנתם), בלמידה, בזכירה, בשימוש בשפה, בפתרון בעיות ובחשיבה.

 

3.  אילו שלבים ילד צריך לעבור בין ינקות עד לבגרות, מה גורם למעבר משלב לשלב, מה ייחודי לכל שלב בתחומים שונים כמו יכולת שכלית, חברתית   (הפנמת ערכים), ורגשית? מאילו סיבות ניתן "להתקע"  בהתפתחות? איך אפשר לאפיין סוג אינטראקציות שונות בין  ילד להוריו ולנבא איך זה ישפיע על האישיות של הילד, ועל היכולות החברתיות שלו כמבוגר? שאלות אלה אופייניות לפסיכולוגיה התפתחותית, החוקרת את ההיבטים הפסיכולוגים הקשורים להתפתחות האדם.

 

4.  כיצד ניתן לתאר ולמדוד בעיות למידה, הישגים, מוטיבציה, אינטראקציות כיתתיות (אקלים, מנהיגות, לחץ קבוצתי) בכיתה? האם יש דרכים לפתור בעיות כאלה?. אלה נשאלות בתחום הפסיכולוגיה החינוכית, המתמקדת בבעיות התנהגות הקשורות בבית הספר.

 

5. בתחום הפסיכולוגיה התעסוקתית, אנו עוסקים בנושאים כמו השמת כח אדם (בניית מבחנים מיוחדים) הכשרת עובדים (פיתוח תוכניות) טיפוח מערכות יחסי גומלין, הגברת מוטיבציה, הנדסת אנוש. יש  בתוכנית הלימודים גם תכנים הנוגעים לפסיכולוגיה קלינית, אבחנה וטיפול בבעיות התנהגותיות ורגשיות כמו מחלות נפש, סטיה, עברינות, אלכוהליזם, קונפליקטים במשפחה, מצבי לחץ, בעיות בגיל ההתבגרות. אפילו תכנים הנוגעים לפסיכולוגיה שיקומית קיימים בין נושאי הלימוד (שיקום נפגעי תאונות, מלחמה, טרור). ויש אפשרות להתייחס גם לפסיכולוגיה רפואית (חקר הבטים פסיכולוגיים של מחלות גופניות כגון מחלות סופניות, סכרת, אפלפסיה ועוד).

 

בשל תחומיה המגוונים מאוד של הפסיכולוגיה, היא מאד ישומית. אפשר להשתלב בה בעתיד כפסיכולגים המטפלים (קליניים, שיקומיים וחינוכיים), יועצים (תעסוקתיים ואירגוניים), חוקרים (נוירופיזיולוגיים, פסיכולוגים חברתיים, התפתחותיים, רפואיים, קוגניטיבים)     

 

 

הסוציולוגיה, בשונה מרוב הפסיכולוגיה הממוקדת באדם, מוסיפה את הידע על ההשפעה על החברה על בני האדם ואת זו של בני האדם על החברה.

 

חשוב לדעת, להיות בעלת השכלה סוציולוגית בסיסית זה להיות אישה בעלת השכלה חברתית רחבה. הסוציולוגיה מעניקה בסיס ידע חשוב ורחב לכל מקצוע אחר שיש לו הקשר חברתי  (כמו תקשורת, חינוך, מדעי המדינה, פסיכולוגיה, מנהל עסקים, כלכלה ועוד), ולכן מעניקה לתלמידה יתרון בכל אלה הן כבת אדם והן כתלמידה במקצועות לימוד אחרים בתיכון ואחר כך באקדמיה.

 

גם פה, במהלך הלימודים, התלמידות נחשפות לשאלות מרתקות מתחומי הסוציולגיה המגוונים עם זיקה לחברה הישראלית שבה הן חיות. לימודי התרבות למשל כוללים חשיפה של התלמידות לשאלות נוקבות מחיי היום יום שלנו: כיצד עובדת היותנו חברה קרועה ושסועה מבחינות חברתית ותרבותית (חילונים-דתיים למשל) משפיעה על חיי היום יום שלנו כשכנים, כעמיתים בעבודה, כאזרחים בעיר ובמדינה, האם ניתן להתגבר על בעיות שנוצרות  במפגשים מסוג זה.

 

להיות קבוצה, זו גם תורה שלמה בסוציולוגיה, ולהיות קבוצה בחברה הישראלית, על פי כמה וכמה. התייחסות לשאלות אקטואליות כמו כיצד נוצר גיבוש של קבוצה סביב נורמות התנהגות מחייבות, כיצד שומרים על גבולות הקבוצה שלא יפרצו, ואיך יוצרים קבוצה עם המשכיות, שיתוף פעולה וחזון כנגד התפוררות וקונפליקט, כולן שאלות שנשאלות בכיתה תוך התייחסות לקבוצות שמעניינות את התלמידות כמו המשפחה, הקהילה, הסקטור הציוני דתי, קבוצות פוליטיות כמו המתיישבים ביש"ע ועוד.

 

המשפחה, זוכה במסגרת לימודי הסוציולוגיה להדגשה רצינית. הלימודים מאפשרים לבת לבחון את עצמה בתוך מגוון רחב מזה שהכירה עד כה, של משפחות בחברות שונות ובזמנים שונים. הם גם מאפשרים לה להיחשף להשקפות ראייה חדשות על המשפחה ועל התפקידים האפשריים לה כאישה בתוכה. בעיות הקשורות ליציבות המשפחה בעולם המערבי בכלל ובישראל בפרט עולות במהלך השיעורים ומאפשרת לבת לחזק את השקפת עולמה בנוגע לחשיבות המשפחה.

 

תהליך ההתפתחות האישיות והפנמת התפקידים החברתיים, נקרא בסוציולוגיה חיברות. במהלך הלימודים של נושא זה אנו חושפים את הבת לשאלות הקשורות בזהות שלה ובמרכיביה ומציידים אותה בצורות חשיבה המסיעות לה לגבש תמונה מסודרת של זהות עצמה. אנו שואלים במסגרת הלימודים הללו גם כיצד מתגבשת הזהות בתוך האישיות שלנו? מי משפיע על תהליך זה? באילו דרכים?

 

שאלות אלו ואחרות שנשאלות במסגרת לימודי מדעי החברה מהוות בסיס איתן מאוד להמשך החיים כאישה, כסטודנטית וכעובדת.

 

 


למעלה הדפסה שלח RSS Bookmark and Share
אולפנת שחם - קרית אתא
כל הזכויות שמורות לאוריג`ין בע"מ פותח ע"י schooly אתרים לבתי ספר