עמוד הבית
בית ספר קהילתי
אתר תיכון רוגוזין
אתר העיר קרית אתא
אתר משרד החינוך
GOOGLE
צור קשר

כל הדפים

תחומי הדעת1

של"ח

תוכנית הלימודים בשל"ח


מה זה של"ח ?

 

של"ח הם ראשי התיבות של המילים שדה, לאום, חברה. תכנית השל"ח נועדה להקנות לתלמידי בתי הספר התיכוניים מיומנויות ידע ומודעות בנושאי טבע וארץ, חברה וציונות.

 

 התכנית מתבססת על שעה שבועית בכיתה (שעה "פרונטלית"), סיורים לימודיים קצרים, חד יומיים, במסגרת כיתתית (יום של"ח; בקירוב פעם בחודש), וכן מסעות בני כמה ימים במסגרת שכבתית.

 

 

כיתות ט'

בשנת הלימודים הנוכחית תלמדו מקצוע חדש- " של"ח וידיעת הארץ ".

שיטת הלימוד ייחודית ומשלבת לימודים בכיתה ובשדה.

השיעורים בכיתה מכינים ומשלימים את ההוראה בשדה המהווה את   הפעילות במקצוע.

 מטרות הלימודים: הכרת הארץ, נופיה ותולדותיה באמצעות שיעורים, סיורים וטיולים בארץ. הכשרתם כמטיילים עצמאיים המגלים יכולת התבוננות, התמצאות ותושייה בשטח, תוך כדי טיפוח רוח צוות ונכונות לעזרה הדדית ושיתוף פעולה.

 לימודים בכיתה והמחברת:

·        החומר הנלמד בכיתה יסוכם במחברת של"ח.

·        לכל מחברת יהיה שער הכולל את שם המקצוע, שם התלמיד וכיתה.

·        כל שיעור יתחיל בעמוד חדש ובכותרתו יירשם נושא השיעור+ תאריך השיעור.

·        השלמת החומר במחברת הינה על אחריות כל אחד מהתלמידים באופן אישי.

ימי שדה משימתיים (יש"מ)

ביש"מ תפגשו אתרים שונים בארץ הקשורים לנושאים שנלמדו בכיתה. תתבקשו למלא דוחות סיור ולסכם את דברי המדריכים/ מש"צים.

היש"מ הוא חלק בלתי נפרד מתוכנית הלימודים והנוכחות בו חובה.

הציוד הנדרש לכל יום שדה:

נעליים גבוהות סגורות ללא עקב

תיק גב בעל 2 רצועות רחבות

מכנס ארוך כחול/שחור

מחברת של"ח +כלי כתיבה

חולצת בי"ס

בקבוק 1.5 ליטר מלא מים

כובע

ארוחת עשר.

 

 *כל הפעילות מחוץ לביה"ס היא בתיאום עם הגורמים המוסמכים במשרד החינוך, המחלקה לענייני בטחון ובטיחות בטיולים.

בסיום כל קבוצת שיעורים ויש"מ (סדנה) תגישו עבודה מסכמת ותיבחנו על הנושאים הנלמדים.

 

 המסע השנתי לנגב

במהלך השנה נצא למסע של 3 ימים בנגב, נכיר את ייחודו של חבל הארץ הדרומי הכולל בתוכו: מדבר, מכתשים, צומח, בע"ח, נבטים, בדואים התיישבות וחזון ציוני.

 

תוכנית כיתות ט'

תוכנית כיתה ט' פותחת בשתי סדנאות : "תפיסת המכלול הנופי" ו"מיומנויות שדה", זאת בכדי לאפשר ליישם עקרונות התוכנית במהלך כל השנה.

עיקר התוכנית מתמקד בשלושה מכלולים נופיים עיקריים בארץ ישראל : הבקע, ההר ומישור-החוף. מכלולים אלה נבחרו כדי להביא את התלמיד להכרה כוללת ומוחשית של ארץ תוך עמידה על נקודות המפנה בתולדות העם בארץ בעבר הרחוק והקרוב, השתקפותן בהווה ובמבט לעתיד.

 כדי להמחיש נקודות אלה, כל תלמיד יבצע בפועל חתך לרוחב הארץ, במהלך שלוש סדנאות : סדנת הבקע, סדנת ההר וסדנת מישור-החוף.

 על פי תפיסת המכלול הנופי יוצגו בכל סדנה יחסי הגומלין בין המערכת הטבעית למערכת האנושית כתשתית לטיפוח הערכים החינוכיים של התוכנית.

 סדנת המכלול הנופי :

 הנוף המוחשי בנוי משלושה רבדים : הרובד הפיסי, הרובד הביוטי והרובד האנושי.  המבנה המרובד של הנוף מבליט את העובדה שהאדם תלוי לקיומו במערכת הטבעית.

ברבדים אלו כלולים תשעה מרכיבים : האוויר, המסלע, התבליט, המים, הקרקע, הצומח, בעלי החיים, האדם בעבר ובהווה.

 השיעורים הכלולים בסדנה זו :

1.  מהות המקצוע, תוך התייחסות למפת הארץ.

2.  "חלון לנוף" -         התבוננות לנוף, הבחנה בפרטים ומיונם לקבוצות.

3.  מבנה הנוף -           מקבוצות לרבדים,

4.  תיפקוד הנוף -       תשעת מרכיבי הנוף והיחסים ביניהם.

5.  מעמדו של האדם במכלול הנופי.

6.  הכנה ליש"מ :       חוף דור הבונים / רכס אצבע.

 

סדנת המהפך הציוני במישור החוף :

על רקע המערכת הטבעית במישור החוף נתמקד במפעל הציוני, שכן זהו האזור שבו בציונות חוללה את המהפך ההתיישבותי והביאה לשינויים בולטים ביותר בנוף הארץ. העלייה, ההתיישבות והמאבק השזורים במפעל הציוני הפכו את מישור החוף, תוך מאה שנה, מאזור דל אוכלוסין לאזור הצפוף ביותר בארץ ולמרכז הכובד הכלכלי של המדינה.

 השיעורים הכלולים בסדנה זו :

1.   מישור החוף - מיקום ומגוון תשתיות.

2.  ממושבות לערים.

3.  המהפך הציוני במפרץ חיפה.

4.  מחיפה העיר לחיפה "עיר מטרופולין".

5.  איכות הסביבה במפרץ חיפה.

6.  הכנה ליש"מ : זכרון יעקב ורמת הנדיב.

7.  סיכום יש"מ : זכרון יעקב ורמת הנדיב.

 

 סדנת המדינה שבדרך :

בסדנה זו התלמיד יכיר את מורשת הארץ, המאבק על עיצוב גבולה, ראשית הקמת המחתרות  ותפקידם  במאבק על המדינה שבדרך וקשיי ההתיישבות בתקופת חומה ומגדל, תוך הליכה באתרי קרב ובנייה ישובית.

 

השיעורים הכלולים בסדנה זו :

     א.    הכרת ההתיישבות בתקופת חומה ומגדל.

ב.     תקופת המנדט ובעיות השלטון הבריטי מול המרד הערבי וגזרות הספר הלבן לאחר מלחמת העולם השנייה.

ג.       הכרת המחתרות לסוגיהן.

ד.     ליל הגשרים – מטרות ותכנון.

ה.    הכנה ליש"מ : יד לי"ד וחניתה.

 

 סדנת "ההר כערש האומה :

 על רקע המערכת הטבעית של ההר נעסוק בהתפתחותו התרבותית והרוחנית של עם ישראל בעת העתיקה, שכן ברצועת ההר התיישב עם ישראל והפך לאומה ריבונית בארצו.

במהלך הסדנה נכיר את רצועת ההר, את מאפייני הרובד הפיסי - האקלים הנוח, שפע המשקעים בצירוף המסלע מהגוון, שאפשרו לפתח חקלאות ולקיים בה התיישבות של קבע מאז ומעולם.

על רקע התרבות החומרית של החקלאי בהר נבליט תא התרבות הרוחנית שבאה לידי ביטוי במסורת היהודית עד עצם היום הזה.

השיעורים הכלולים בסדנה זו :

     1.      מיקום רצועת ההר ומאפייני הרובד הפיסי בהר.

2.      החקלאות ההררית.

3.      ההר כערש האומה.

4.      מתרבות חומרית לתרבות רוחנית.

5.      ההתיישבות החדשה ביהודה ושומרון או ההר כסלע המחלוקת.

6.      הכנה ליום שדה:   גלבוע והעמקים.

 

מחנה ידיעת הארץ - המסע השנתי לנגב.

המחנה הוא למעשה גולת הכותרת של התוכנית החינוכית של של"ח וידה"א . בו מיושמים עקרונות הסדנאות השונות תוך שימת דגש לחבל ארץ חדש ולא מוכר לתלמידים.

תלמידי שכבת כיתות ט' יצאו למסע השנתי לאזור הנגב הצפוני והמרכזי.

במהלך המסע יתוודעו התלמידים לחבל הארץ המדברי, על רובדיו הפיסיים, הביוטים והאנושיים.


למעלה הדפסה שלח RSS Bookmark and Share

 

כל הזכויות שמורות לאוריג`ין בע"מ פותח ע"י schooly אתרים לבתי ספר