עמוד הבית
צור קשר
הוסף למועדפים
קישורים
אתר בית הספר

תוכנית הלימודים
תוכנית הלימודים לשיכבה ז
תוכנית הלימודים לשיכבה ח
תוכנית הלימודים לשיכבה ט'
משימות בדפי העבודה
כיתות ז'
כיתות ח' רמה א'
כיתות ח' רמה ב'
כיתות ט'
דפי עבודה בתורת החלקיקים
מבחנים
החומר למבחנים שיכבה ח'
החומר למבחנים שיכבה ט'
החומר למבחנים שיכבה ז'
מרחב הלימוד של פיסיקה וכימיה

התמונות
טוען...
כל התמונות


כל הדפים

חומר למבחן לכתה ח רבעון 2


נושאים ומושגים למבחן :

*    חומרים טהורים : יסודות ותרכובות    .        חומרים שאינם טהורים תערובות 

*    תאור תרכובת באמצעות  נוסחה כימית  .   לדוגמה :   3Na2SO4  

      המספר 3   מציין את מספר מולקולות התרכובת 3  מולקולות נתרן גופרתי

      בכל מולקולה  2 אטומי נתרן Na     אטום  אחד של גופרית S  ו- 4 אטומי  חמצן .  

*  תערובת  הומוגנית לעומת תערובת הטרוגנית . 

*  יצירת תערובת  - תהליך פיסיקלי    לעומת יצירת תרכובת - תהליך כימי .

    זהו האם התהליך הנו כימי או תהליך פיסיקלי?    קישור תהליך כימי או תהליך פיסיקלי

*  הפרדת תערובת -       סינון , אידוי , קרוב מגנט , זיקוק ,   כרומטוגרפיה   .    

    תכונה מפרידה -לדוגמא   :     מגנטיות , מסיסות . 

    תרשים הפרדה .

*  האוויר כתערובת אחידה .  תמיסה -כתערובת אחידה .

*  מאפייני התערובת .  השוואה בין תערובת לתרכובת  .    

    קישור  השוואה  בין תערובת לבין תרכובת  .

    קישור להדמייה  המשווה בין תערובת לבין תרכובת - באנגלית קלה

 

* חומרים שינויים כימיים - פירוק תרכובות ליסודותיהם  והרכבת תרכובת מיסודות .

*   מגיבים   ותוצרים בתגובה כימית   . תכונות התוצרים  -חדשות ושונות מתכונות המגיבים .

   בתגובה כימית נוצר חומר חדש .

 

* סימנים חיצוניים לתגובה כימית .

*  פירוק  כימי של עץ .  תרשים  -פירוק תרכובת .

* פירוק כספית  חמצנית . קישור לסרטון .

*  פירוק  סוכר .

* הרכבת נחושת וגופרית - יצירת תרכובת נחושת סולפידית (נחושת גופרית -  קישור לסרטון

*   חוק שימור המסה  בתגובה כימית .  סך המסה של המגיבים שווה לסך  הכל המסה של התוצרים  . 

      חומר  לא נעלם .

    האטומים רק נערכים מחדש . מתפרקים קשרים כימיים במגיבים ונוצרים   קשרים כימיים חדשים

    בתוצרים .

     קישור   להדמיה    חוק שימור האטומים  -  מספר האטומים וסוג האטומים במגיבים שווה למספרם וסוגם בתוצרים  רק הקשרים הכימיים השתנו וכתוצאה מכך התקבלו חומרים חדשים בעלי תכונות חדשות .

 

                      תוצרים                                                  מגיבים

קישור  יצירת תרכובת ברזל וגופרית 

לפניכם יצירת תרכובת של היסודות ברזל וגופרית.
צפו בניסוי, הסבירו את התהליך. רשמו:
א. איזו תרכובת נוצרה?
ב. במה שונה התרכובת בתכונותיה מהיסודות המרכיבים אותה?

 

*   יחס ההתרכבות בין החומרים המגיבים הוא קבוע   . במידה ולא ניקח בתגובה את הייחס המתאים  ישארו עודפים מאחד המגיבים .

 לדוגמה- הרכבת מים ייחס ההתרכבות הוא  2 מולקולות מימן מתרכבות עם מולקולה אחת של חמצן   יחס של 2:1  לקבלת 2 מולקולות מים .

 

קישור להדמייה  לחצו על magnify the reaction  

 

 

נשארו שתי מולקולות חמצן  שלא היה להן עם מי  להתרכב . לא לקחו במגיבים את הייחס המתאים .

 

*  בעירה - הרכבת חומר עם חמצן  -  בעירת סרט מגנזיום  . בעירת  צמר ברזל  , 

* אנרגיה בתגובה כימית   - תגובה אקסותרמית  לעומת תגובה אנדותרמית .

 

 

 קישור  לסרטונים והדמיות  בנושא   הפעל את הסרטונים   ואת הניסויים  להבנת הנושא .

כאשר כמות האנרגיה המשתחררת בתגובה גדולה מכמות האנרגיה המושקעת התגובה נקראת תגובה אקסותרמית.

כאשר כמות האנרגיה המשתחררת בתגובה קטנה מכמות האנרגיה המושקעת התגובה נקראת תגובה אנדותרמית . 

 

בתהליך הבעירה נפלט חום , אור - תגובה אקסותרמית .

בתהליך הפוטוסינתיזה  - יצירת חומר אורגני בצמחים הירוקים - התהליך דורש את אנרגית השמש  - תהליך אנדותרמי .

 

קישור  אלקטרוליזה  - פירוק תרכובת על ידי חשמל

צפו בהדמיית- תהליך אלקטרוליזה.



א. רשמו את שם התרכובת.
ב. כיצד נקרא תהליך הפירוק?
ג. כיצד מתבצע תהליך הפירוק?
ד. רשמו מהם תוצרי התהליך.

 

עמודים בספר  פרקים בחשמל וכימיה

נושא עמודים
פרק ה- היסודות:פירוק סוכר , 179-181
מהיסודות לתרכובות - הרכבת נחושת וגופרית 190-197
השוואה בין תערובת לתרכובת
האוויר-תערובת אחידה
המבנה של תרכובת לפי התורה האטומית
בחנו את עצמכם 218

פרק ו' החום והקשרים בין האטומים

תגובה אנדותרמית ותגובה אכסותרמית

משפטי סיכום

בחנו את ידיעותיכם

220-225

227

228

פרק ז בעירה - התרכבות חומר עם חמצן

משפטי סיכום א-ג

שאלות א-ג  ו

229-231

241

242

פרק ח'  חוק שימור המסה בתגובה כימית 243-250
מהי תחמוצת - תרכובת של יסוד עם חמצן 251

 

בחן את עצמך   

    

בחנו את עצמכם תערובות

בחנו את עצמכם תרכובת 

בחנו את עצמכם תרכובות חלק ב

 

 

א.      השוואה בין תרכובת ותערובת-    העתיקו את הטבלה למחברתכם והשלימו:

קריטריון

תרכובות

תערובות

האם היא חומר טהור / לא טהור

 

 

רשמו דוגמאות  מהחיים

 

 

מצב צבירה  (אפשרי) בטמפ' החדר

 

 

כל מרכיב בה שומר / לא שומר על תכונותיו.

 

 

ניתן לפרקה רק על ידי תהליך  כימי

ניתן להפרידה על ידי תהליך פיסיקלי

 

 

בעלת הרכב קבוע / בעלת הרכב שיכול להשתנות

 

 

בעלת נקודות רתיחה והתכה קבועות

 

 

בעלת נוסחא כימית

 

 

 

 

 


למעלה הדפסה שלח RSS Bookmark and Share

הקישורים
אתר מורי הפיזיקה
לחץ כאן לקישור
סנונית-פיזיקה
לחץ כאן לקישור
המרכז לתכנון לימודים-פיזיקה
לחץ כאן לקישור
אלפ-אתר לתלמידי פיזיקה
לחץ כאן לקישור
פיזיקה-ויקיפדיה
לחץ כאן לקישור
פיזיקה - ynet
לחץ כאן לקישור
כל הקישורים

החדשות
(18/10/10)
המבחן לכיתות ז' ביום ד' 20/10/10
למידע נוסף

(18/10/10)
מבחן לכיתות ח' ביום ה' 21/10/10


ארכיון חדשות

רוגוזין - פיזיקה

כל הזכויות שמורות לאוריג`ין בע"מ פותח ע"י schooly אתרים לבתי ספר