עמוד הבית
צור קשר
הוסף למועדפים
קישורים
אתר בית ספר

תוכנית הלימודים
תוכנית הלימודים לשכבה ז'
תוכנית הלימודים לשכבה ח'
תוכנית הלימודים לשכבה ט'
תוכנית שלהב"ת
הפועל
הפועל-מבוא
מאפייני הפועל
חלקי דיבר
חזרה חלקי הדיבור
חלקי הדיבור הסבר ותירגול
תרשים זרימה של חלקי הדיבור
כתיבת טיעון
כתיבת טיעון-משימות
מיומנות טרום קריאה
מיומנות טרום קריאה
מילונאות
מיומנות השימוש במילון
עבודת סיכום-השימוש במילון
סמנטיקה
סמנטיקה-מילה נרדפת ומכלילה
סמנטיקה-נרדפות, ניגוד והיכללות
קטעים בהבנת הנקרא
האם המשחקים חשובים מציוד רפואי מתוחכם?
טיולי אופניים
רכבות וקטרים
טיבם של משחקים
תורת ההגה
תורת ההגה-דף עבודה
תורת ההגה-סיכום
מרחב הלימוד של לשון-וובטופ


כל הדפים

שכבה ח'

תוכנית הלימודים

תוכנית שלהבת


 

 

שלהב"ת – שילוב ההבנה וההבעה בתחומי הדעת

 

 

 

יעדים:

 

1.                   שיפור הכשירות האוריינית בלשון האם הדבורה והכתובה.

 

2.                   שילוב טקסטים מתחומי דעת שונים בשיעורי העברית לשם תרגול והטמעה של המיומנויות האורייניות.

 

3.                   שילוב מיומנויות אורייניות בשיעורי המקצועות השונים בסיוע מורי העברית בבית הספר.

 

 

 

יישום פרויקט שלהב"ת בבית הספר:

 

1.                      4 שעות שבועיות לכל תלמיד ללימוד עברית, שעתיים מתוכן – שלהב"ת.

 

2.                      אחת ל- 3 שבועות בימי ד' – יום הדרכה בבית הספר.

 

3.                      על המורים ללשון להשתלם בהיקף של 30 שעות.

 

4.                      תיק מקצוע יימצא בחדרה של אביבה. יש לדווח על כל מבחן / מבדק.

 

5.                      אחראי שלהב"ת יקבל דיווח חודשי ברמת כל פרט על הישגים ותוצאות, מבחנים ומבדקים.

 

6.                      על התלמידים להגיע לשיעורי עברית מצויידים בקלסר, חוצץ ללימודי עברית וחוצץ ללימודי שלהב"ת. בחוצץ שלהבת ניתן לשים 3 חוצצים – הבנה, הבעה ואוצר מילים (מילים חדשות או קשות).

 

7.                      3-4 פעמים בשנה ייערכו מבחנים שכבתיים לצורך מעקב שוטף והערכה. בסוף שנה"ל יתקיים מבחן מפמ"ר לכיתות ז', שיהווה חלק מהערכת הישגיו של התלמיד. סוגי הטקסטים שיילמדו: טקסט מידעי, טקסט שימושי, טקסט טיעוני וטקסט תיאורי / חווייתי. ייבדקו מימדי ההבנה:  איתור מידע, פרשנות והיסק, הערכה וביקורת. השאלות יהיו מהיבטים שונים: תוכן, מבנה ולשון. השאלות יהיו בהקשר לוקלי ובהקשר גלובלי.

 

 

 

 

 

 

 

שלהב"ת – שילוב ההבנה וההבעה בתחומי הדעת

תחום הדעת הנבחר: היסטוריה

טקסטים מתוך ספר הלימוד:

"מסע אל העבר – מימי הביניים ועד העת החדשה", הוצאת מט"ח

 

 

תחום יחידת הלימוד

·        יחידה אחת.

·        הערבים משבטים במדבר לאימפריה מוסלמית (עמ' 8- 50).

·        התלמידים ילמדו בשיעורי היסטוריה על מנהגי הערבים ודתם, יבינו את התהליך ההופך שבטים בודדים לשליטי אימפריה. בנוסף ביחידה זו מביאים לידי ביטוי את הישגי המוסלמים בתחומי המדע, האומנות החברה והארגון.

 

 

לוח זמנים

·        חודשים ספטמבר – נובמבר.

·        שיעור I – שיעור מבוא (עמ' 5: ימי הביניים – מפגש בין תרבויות).

·        במפגש הקרוב ייקבעו טקסטים נוספים שיעובדו ע"י המורים ללשון.

 

 

מספר שעות

·        שעתיים בשבוע, בהתאם לקצב הנלמד בכתה.

·        ישנם פרקים הנלמדים בשיעורי היסטוריה בהרחבה, לעומת זאת פרקים מסוימים נלמדים בצורה תמציתית. חשוב לשמור על קשר רציף עם המורים להיסטוריה ולהתעדכן כל העת. במפגשי שלהבת בימים רביעי נתעדכן ונתאם ציפיות.

 

 

מיומנויות למידה

·        ניבוי כותרות, סוגי כותרות. יש להתייחס גם לכותרות המשנה.

·        ת.ז. לקטע, תמלול תעודת הזהות.

·        קריאה בקול כולל הנגנה / הטעמה מתאימה.

·        טקסט רציף ובלתי רציף. יש להתייחס למפות, תרשימים, איורים, קריקטורות.

·        קריאה מרפרפת לעומת קריאה מעמיקה.

·        להתייחס למילים וחלקי משפטים מודגשים, המבליטים מידע.

·        פיסקה – משפטי מפתח.

·        הוצאת עיקר מטפל.

·        סוגי משפטים.

·        שאילת שאלות, "פיצוח" שאלות, סוגי שאלות. הבחנה בין מילות שאלה לבין מילות הוראה.

·        כתיבת תשובה לשאלה.

·        חלקי הדיבור בהקשר.

·        הבנת קשרים, המבטאים יחסים לוגיים.

·        הבנת אזכורים.

·        פירוש מילים וביטויים, בחירה של פירוש מילה מבין פירושים שונים.

 

הערה:         בקביעת אופן הלימוד יש לקחת בחשבון שאת רוב המיומנויות הנ"ל – התלמידים למדו כבר בביה"ס היסודי. בכיתות מתקדמות ניתן לעבוד במהלך החודשים ספטמבר – נובמבר על מיומנויות נוספות כדלקמן:

o       המרה מפועל לפועל (שינוי בזמן, גוף, במין ובמספר)

o       המרה מפועל לשם פעולה

o       המרה של שם עצם ושם תואר מזכר לנקבה ולהיפך

o       המרה מיחיד לרבים ולהיפך

o       הבחנה בין צורות סמיכות לבין שם עצם ושם תואר

 

 

מעקב ובקרה:

·        בדיקת שיעורי בית.

·        מבחן ראשון – אוקטובר / נובמבר. במבחן זה ייבדקו רוב המיומנויות הנ"ל.

·        כל מורה רשאית לקיים מבדק כיתתי. את המבדקים יש להעביר לאישור המרכזת. העתקים מהמבדקים / מבחנים - יש לשים בתיק שלהב"ת בחוצץ המתאים.

·        בימי ההדרכה, שיתקיימו בביה"ס, ידווח כל מורה על תוצאות המבחן / מבדק ברמת הכיתה וברמת הפרט.

 

 


למעלה הדפסה שלח RSS Bookmark and Share

הקישורים
שאלות ותשובות בענייני לשון -אתר האקדמיה ללשון העברית
לחץ כאן לקישור
יחידת לימוד מתוקשבת של מט"ח בנושא קריאת ספרים בעידן הדיגיטלי
לחץ כאן לקישור
מגוון מילוני עברית
לחץ כאן לקישור
מה ההבדל בין חופש לחופשה?
לחץ כאן לקישור
חדשות 2-סרטון המילים החדשות
לחץ כאן לקישור
כל הקישורים

רוגוזין - לשון

כל הזכויות שמורות לאוריג`ין בע"מ פותח ע"י schooly אתרים לבתי ספר