עמוד הבית
יום התלמיד תשע"ז
יום כייף שכבת יב
אות הפעיל המצטיין תשע"ז
"השראה לעתיד וקריירה ברחובות"- " INSPIRE TO CAREER "
יום גיבוש שכבת י תשע"ח

יום רביעי 6.9.17

יום ראשון של המסע לפולין החל בליל שימורים ונחיתה בוורשה האפורה והגשומה

שיר המסע אהבת חינם

ביקרנו בבית הקברות העתיק בוורשה שבו קבורים למעלה מ400000 יהודים, שמענו סיפורים מרתקים על אנשים שונים שקבורים שם וקינחנו במרכז העיר בו  שכן גטו וורשה והיום עומד בכיכר בגאווה פיסלו של יאנוש קורצ'ק.

בורות מחבוא בתוך בית הקברות            מתחבאים גם במערכת הביוב בבית הקברות           פוסעים בין הסיפורים

קברים שמספרים את ההיסטוריה של יהדות פולין                                                                  חיבור בין עבר לעתיד

יום חמישי 7.9.17

התחלנו את היום בעיירה טיקוצ'ין מקום בו כל הקהילה הושמדה תוך יום אחד לאחר שנלקחה לבורות ההריגה ביער לופוחובה הסמוך, בית הכנסת שפעל כ400 שנה בעיירה  נותר ריק. סיפור המסמל את חורבן יהדות פולין הענפה, יש גם סיפורים אחרים בכפר וויז'קי מש גוסה מסתירה לאורך המלחמה את משפחת שומוביץ. מסיימים בטרבלינקה מחנה השמדה שנהרס לחלוטין ובו 17000 אבנים זכר לחורבן הקהילות

בית הכנסת בטיקוצ'ין נותר ריק מיושביו             בדרך העצובה אל בורות הירי בלופוחובה            מול קברי אחים

לזכור ולא לשכוח את 1700 יהודי טיקוצ'ין   משפחת גוסה מוויז'קי מארחת את המשלחת                בדרך לטרבלינקה

דרך הרכבת הגיעו כ870000 קורבנות     17000 אבנים כמניין הקהילות שהושמדו            טכס מרגש בסיום הסיור-לחץ על התמונה

יום שישי 8.9.17

יצאנו מוקדם בבוקר מוורשה למחנה הריכוז מיידנק-לובלין שהוקם ב1940 וריכז את שבויי המלחמה הרוסים,לאחר מכן הפך למחנה ריכוז ליהודים ואסירים פולניים. במיידנק הועסקו האסירים בעבודות כפייה במהלך המלחמה. מניין הקורבנות במחנה עומד על 78000 מתוכם 60000 יהודים. במחנה פעלו תאי גזים ומשרפה

אנדרטת הכניסה למחנה                                  פוסעים לעבר הביתנים                        מגדלי שמירה וגדר מחושמלת

מעגלי שיח על החיים במחנה                            צועדים אל הר האפר שנותר                 קידוש לילי שישי סוער בסיום היום

יום שבת 9.9.17

יצאנו לסיור רגלי ארוך ברחבי העיר וורשה תוך ציון מקומות מרכזיים בעיר בזמן המלחמה ולאחריה. התחלנו בגטו  שהרבה לא נשאר ממנו, כיכר השילוחים ממנה נשלחו יהודי הגטו לטרבלינקה היא היום מרכז עיר סואן, פסענו בדרך הגבורה שמספרת את הסיפור של מרד גטו וורשה, ביקרנו בשרידי בנינים שנשמרו כולל קטע מחומת הגטו המקורית, הלכנו בעיר כ15 ק"מ וניסינו לדמות איך נראו החיים בעיר לפני 70 שנה.

מכיכר השילוחים נותרו רק תמונות                 אבני זיכרון בדרך הגבורה                יושבים על הבונקר המרכזי של אנשי המחתרת

טכס באנדרטת רפופורט-לחץ על התמונה          שרידי הגטו הבודדים ששרדו                   פה עבר הגשר שקישר בין הגטו לצד הפולני

כך בנו עובדי כפייה יהודים את גדר הגטו                  שרידי החומה שנשארו                 מעגלי שיח על על החיים בגטו

יום ראשון 10.9.17

יצאנו מוורשה בדרך הארוכה לקרקוב, יורדים לסיור ברובע היהודי העתיק קזימיש,קהילת קרקוב פעלה במשך 800 שנה ולפני המלחמה מנתה 33.000 יהודים. הלכנו לאורך כיכר שירוקה, ביקרנו בשניי בתי כנסת ובבית העלמין שצמוד לבית הכנסת הגדול, לאחר מכן ביקור במחנה הריכוז והעבודה פלשוב שמפקדו אמון גת  נודע באכזריותו הרבה, הסרט רשימת שינדלר מתייחס ל1200 יהודים שחולצו ע"י אוסקר שינדלר מפלשוב.

פוסעים בכיכר שירוקה                                   בית הכנסת הגדול היום מוזאון                      תקרה מעוטרת בבית הכנסת הקטן

בית הקברות על קבריו העתיקים                       קיר שבנוי משברי מצבות                       האנדרטה בפלשוב

רק דשא ירוק נשאר מפלשוב  האכזרית                                                  ערב פולקלור במלון ריקודים ושמחה

יום שני 11.9.17

יוצאים מהמלון מקטוביץ' אל המקום הנורא מכל אושויץ בירקנאו, מחנה אושויץ הוקם בתחילת המלחמה ואיכלס  אסירים פולנים, במחנה עם השלט העבודה משחררת נערכו ניסויים מחרידים, הושפלו, עונו, נחנקו ונשרפו מאות אלפים. בשלב מאוחר יותר הורחב המחנה והפך לקומפלקס ענק שקוטרו 22 ק"מ והיה המקום המרכזי להשמדת יהודי אירופה. בירקנאו הכיל ביתנים רבים לפי לאום ומין ומשם נלקחו האסירים ברי המזל שלא הושמדו לעבודות כפייה קשות, רוב היהודים בעיקר נשים ילדים וזקנים הורדו מהרכבת ונשלחו ישר אל תאי הגזים ולמשרפות. ארבעה תאי גזים פעלו במקום, במהלך הביקור שמענו סיפורים של תלמידים על בני משפחתם ששהו במקום והצליחו לשרוד אותו

השלט המפורסם העבודה משחררת                גדר מחושמלת וחוטי תיל                            נעליים של הקורבנות

קיר המוות שבו נרצחו אלפי אסירים              4.5 מליון שמות ידועים של קורבנות               הבלוקים הידועים לשמצה

הכניסה למחנה בירקנאו                          על הרמפה שבה עברו סלקציה מאות אלפים           דרגשי השינה

שירותים                                                        שוקת במקום מקלחת                            קרונות הבקר בהם הובלו האנשים

שיר מהטכס

יום שלישי 12.9.17

יום אחרון למסע אותו בילינו בקרקוב, סיור בגטו היהודי וסיפורי גבורה של המורדים הצעירים בגטו, לאחר מכן סיור וזמן חופשי בעיר העתיקה בכיכר סוקיניצה, זמן לקניות וטעימה של אוכל פולני. נסיעה לקטוביץ שם ערכנו במלון כנסים שיחות סיכום, אכלנו ארוחת ערב אחרונה ביחד כמשלחת, נסיעה לשדה התעופה , שלום לפולין האפורה עם עברה הכואב אנחנו נוסעים הביתה אל המקום שלנו של העם היהודי.

כיכר סוקיניצה בעיר העתיקה                               הכנסיה                                              מבלים בכיכר