עמוד הבית
אודות
דבר מנהלת הקריה
לוח צלצולים
מחטיבות לתיכון לב
תקנון חטיבה עליונה
עת לתת
ערב מגמת מחול תשע"ז
אות הפעיל המצטיין תשע"ז
"השראה לעתיד וקריירה ברחובות"- " INSPIRE TO CAREER "
יום גיבוש שכבת י תשע"ח
22 שנה לרצח רבין
אליפות סטראטאפ לנוער
טיול שנתי מחזור מג
מקצועות לימוד
אומנות
אזרחות
אנגלית
ביולוגיה
ביוטכנולוגיה
גיאוגרפיה
היסטוריה
הנדסת תוכנה
חנ"ג
כימיה
לשון
מדעי החברה
מדעי המחשב
מוסיקה
מחול
מתמטיקה
ניהול עסקי
ספרות
ערבית
פיסיקה
פסיכולוגיה
תקשורת
תנ"ך
המסע לפולין 2017
יומן מסע
אישור יציאה ללוחמי הגטאות
רשימת הקבוצות לפולין 2017
תאריכים חשובים
תוכנית הכנה למסע לפולין 2017
טופס רישום למסע
טופס בקשת מלגה
מכתב מידע מס 1
פעילות מקוונת לקראת המשלחת
מידע שימושי
טפסים
נוהל ערעור על ציון מבחן בגרות
טל לנוער במצוקה
פרס חינוך
מעבר מהחטיבות לתיכון
מעבר מכיתה י' ליא תשע"ח
כיתת נחשון
אודות תוכנית נחשון
תנאי קבלה
מגמת מחול
צור קשר

כל הדפים

מקצועות לימוד

חנ"ג

חומר למבחן ידע והבנה בחנ"ג


חומר למבחן ידע והבנה בחינוך -גופני תשעח סמסטר א

מרכיבי כושר גופני פירוט:

 

כושר גופני – מהו?

לאדם שאינו ספורטאי-  יכולת האדם לבצע מטלות ותפקודים יומיומיים בחיוניות ובערנות, ללא עייפות יתר ובאנרגיה נאותה. האפשרות ליהנות מפעילויות פנאי ולעמוד במטלות הנדרשות במצבי חירום.

לספורטאי – מערכת של מרכיבים המשקפים את היכולת הגופנית הדרושה לצורך הגעה להישגים ספורטיביים בענף הספורט המסוים.

 

1.      סבולת  - יכולתו של הפרט לבצע מאמץ גופני, המפעיל קבוצות שרירים גדולות, בקצב המהיר ביותר האפשרי בהתייחס למרחק נתון או לפרק זמן נתון. הסבולת משקפת גם את היכולת להתנגד לעייפות ולהתאושש במהירות ממאמץ.

סוגי סבולת:

א.    סבולת אירובית(לב ריאה)/סבולת ממושכת :יכולת הגוף להתמודד עם עומסים מתמשכים תוך שימוש בחמצן חיצוני.  מאמצים הנמשכים מעל 20 דקות. לדוגמא: ריצת 10,000.

ב.      סבולת הסף האנאירובי/סבולת בינונית/הספק מרבי: המאמץ הגבולי שבין אירובי לאנאירובי. הגורם המכריע הוא ריכוז חומצת החלב בשריר.  מאמצים הנמשכים 3 דקות עד 20 דקות . לדוגמא: ריצת 2000.

ג.      סבולת אנאירובית/סבולת קצרה: יכולת להתמודד עם עומסים קצרים ללא שימוש בחמצן חיצוני .מאמצים הנמשכים 10 שניות עד 3 דקות לדוגמא: ריצת  50מטר.

 

2. מהירות  - היכולת לבצע תנועה לאורך מרחק נתון בזמן הקצר ביותר.

מבחינים בין:

א. מהירות תגובה – היכולת להתחיל לבצע תנועה בזמן הקצר ביותר, כתגובה להופעת גירוי מסוים.  דוגמא לתרגילים: יציאה ממצבים סטטים שונים(ישיבה שכיבה וכו)

בתאוצה – מעבר ממצב מנוחה למהירות מרבית.

ג מהירות מרבית – המהירות הרגעית הגבוהה ביותר שהושגה במהלך הפעילות.דוגמא לתרגילים: ריצות קואורדינציה, מתגברות 8-15 שניות.

 

כוח - היכולת לגבור על התנגדויות וכוחות חיצוניים.

 מבחינים ב-3 סוגי כוח:

א.    כוח מרבי – הכמות המרבית של כוח חיצוני ששריר יכול להפיק. יש המשתמשים במושג חוזק שריר לסוג זה של כוח. לדוגמא הרמת משקולות.

ב. סבולת שרירים – היכולת של קבוצות שרירים לבצע פעולות חוזרות לאורך זמן כנגד התנגדות תת- מרבית. יש המשתמשים במושג סבולת כוח לסוג זה של כוח.לדוגמא מקסימום עליות מתח.

ג. כוח מתפרץ – היכולת להפעיל כמות מרבית של כוח בתנועה פתאומית אחת. יש המשתמשים במושג כוח מהיר לסוג זה של כוח. לדוגמא: קפיצה לרוחק מהמקום, הדיפת כדור ברזל.

 

4. גמישות  - טווח התנועה הקיים במפרק ויכולת האיבר לנוע בחופשיות לכל אורך טווח זה. לדוגמא: קפיצה  מעל משוכה, שפגאט.

 

5. הרכב הגוף רקמות– הכמויות היחסיות של שומן וגוף רזה. לצורך חישוב משתמשים באחוזי השומן ובמסת הגוף הרזה.

 

6. קואורדינציה – היכולת לתאם בין תנועות שונות במטרה ליצור איזון תנועתי בדרך להשגת מטרה מסוימת. לדוגמא: צעד וחצי בכדור סל, קבלה תחתית בכדור עף.

 

7. שיווי משקל – יכולת הגוף לאזן את עצמו במנוחה או בתנועה. לדוגמא: עמידה על רגל אחת

 

8. זריזות – היכולת לשנות את מצב הגוף במרחב במהירות ובדייקנות. לדוגמא:סיף, סקי שלג.

 

9. קינסתזיה – תחושת תנועה. היכולת לבצע פעילויות גופניות ללא מיקוד המבט בפעולה עצמה.

 

השפעת  כל  מרכיב כושר על בריאות האדם

 

 

         סבולת

   הרחבת כלי דם, הורדת לחץ דם, הגדלת שריר הלב,פתיחת  כלי  דם "רדומים", תחושת חיוניות !

         גמישות  ותנועתיות

   הזנת המפרקים בחמצן, דם ותזונה, שמירה על  איכות  המפרק והסחוס (חוסר תנועה = האטה  בזרימת הדם!!!!) ,שמירה  על טווחי התנועה ואיכות רקמת  השריר (שרירים לא מקוצרים),תחושת נוחות  בתנועות יומיומיות ,פחות כאבי גב

         כח

מערכת  תנועה יותר יציבה, פעיל  יותר, פחות פציעות, יותר תנועה = יותר זרימת דם!!!

         קואורדינציה ומשחקי  תנועה

הפעלת  מרכז התנועה במח, פחות  סכנה  לשבץ מוחי ונפילות.

 

 

         מהירות

         גירוי הסיבים המהירים (בנוסף לאימון הכח)

         תרגילי מהירות תגובה ותנועה  ישפיעו גם על  מרכז  התנועה במח .

         תרגילי מהירות תנועה  ותגובה  יכולים לעזור מבחינה בריאותית והישרדותיתמניעת  נפילות או צמצום הנזק, בלימת הגוף  בזמן, התחמקות מחפץ מהיר  היכול לפגוע  בגוף וכד!!

 

 

 

 

 



רחוב דב קליין 1, רחובות

טלפון: 08-9476526

פקס: 08-9460179
כל הזכויות שמורות לאוריג`ין בע"מ פותח ע"י schooly אתרים לבתי ספר