חזרה לאתר בית הספר
עמוד ראשי
כניסה לגלריות

כל הדפים

אמן השבוע

מאוריציוס קורנליוס אשר


מאוריציוס קורנליס אשר * 
*(אסחר בהולנדית)


'דיוקן עצמי' (1929), הדפס אבן

נולד ב-17 ביוני 1898, ליוורדן הולנד, נפטר ב-27 במרץ 1972.
     
בנם הרביעי והצעיר של המהנדס גאורג ארנולד אסחר (Escher) ואשתו שרה. בגיל 5 עבר עם משפחתו לארנהם. בבית הספר לא הצליח ביותר, ונשאר כיתה לפחות פעם אחת.  אבל מורה בבית הספר – ואן דר האגן – עודד אותו לצייר, וכבר אז הצטיין ברישום וגרפיקה. מלבד אלה למד גם נגרות ונגינה בפסנתר. לאחר סיימו את התיכון, ב-1919, פנה לבית הספר לעיצוב תעשייתי בהארלם (בהולנד). תחילה למד אדריכלות, אחר כך עבר לעיצוב. כאן פגש ב"מורה לחיים" – שמואל ישורון דה-מסקיטה, מהקהילה היהודית פורטוגלית באמסטרדם.

ב-1922, כשחש שרכש די מיומנות בציור ובחיתוכי עץ, עזב את בית הספר. רוב יצירותיו יהיו בדפסי עץ. הוא נסע לאיטליה (באותה עת עלה לשלטון משטרו הפשיסטי של מוסוליני), שם פגש את ג'טה אומיקר, והם נישאו ב-1924. הם השתקעו ברומא, וב-1926 נולד בכורם גאורג. סיוריו הרבים ברחבי איטליה, סיציליה, קורסיקה וספרד ניכרים בעבודותיו המוקדמות – רישומי נוף דייקניים ביותר.  ב-1934 הפכו החיים תחת המשטר הפשיסטי בלתי נסבלים והם עברו לשוויץ. הם לא אהבו את החיים בשוויץ לכן עברו ב-1937 לבריסל בבלגיה.  מלחמת העולם ה-2 אילצה אותם לשוב להולנד, ובתחילת 1941 עברו לברן, שם התגוררו עד 1970. בתקופה זו הגיעה יצירתו לשיא. ציוריו, שעסקו עד אז בעיקר בנוף החיצוני, פנו עתה לתאר עולם דמיוני פנימי. זאת מבלי לוותר על הדיוק המתמטי כמעט בפרטים.
הוא שמר על קשר רצוף עם מורהו דה-מסקיטה. בינואר 1944 נלקח זה עם משפחתו מביתו לאוושויץ, שם נספה חודש אחר-כך. כאשר נתבשר על מותו הגיע אשר לביתו של דה-מסקיטה, שם ראה את החורבן שהותירו אחריהם הנאצים. הוא תיעד זאת על אחד מתדפיסיו של דה-מסקיטה עליהם ניכרו עקבות מגפי הגסטפו.  אשר אסף מן הדירה כל מה שרק ניתן מיצירות מורהו והעבירן לריקס מוזיאון באמסטרדם.


'מראת קסמים' (1946) הדפס אבן, מציורי המטמורפוזה הנודעים שלו. ראו את יצורי הפלא.

אפשר שחוויות אלו הם שהשפיעו על יצירתו של אשר מעת זו ואילך, יצירה עשירה באבסורדים המסתתרים מאחורי חזות נורמאלית לכאורה, בעולמות המתקיימים במקביל ללא קשר ביניהם, ביצורים דמיוניים ובמטמורפוזות ביניהם. אישית מזכירים לי אלה את סגנון כתיבתו של קורט וונגוט הבן (ראו בין אמני השבוע באתר) שגם בו ניכרים זוועות המלחמה שחווה. גם אצל וונגוט יש עולמות מקבילים ואבסורדים "מוצדקים" מדעית (בית מטבחיים 5, עריסת החתול, הסירנות של טיטאן ועוד). ב-1970 עבר אשר לבית אבות לאמנים בלארן, צפון הולנד, שם נפטר.  יצירתו הפכה פופולארית מאד רק בסוף חייו, ובעיקר לאחר מותו.


הדפס אבן  'יחסיות' (1953), עולמות מקבילים ללא קשר ביניהם  


למעלה הדפסה שלח
כל הזכויות שמורות לאוריג`ין בע"מ פותח ע"י schooly אתרים לבתי ספר