חזרה לאתר בית הספר
עמוד ראשי
כניסה לגלריות

כל הדפים

אמן השבוע

מיכלאנג'לו בואונרוטי 1


מיכלאנג'לו בואונרוטי

 נולד ב-6 במרץ 1475-קפראזה מיכלאנג'לו-איטליה, נפטר ב-18 פברואר 1564.
                                                     
אביו היה פקיד ממשל. אמו נפטרה בהיותו בן שש. בעקבות זאת עברה המשפחה לפירנצה. למרות התנגדות אביו, כבר מילדותו רצה להיות פסל. מורהו בפירנצה היה גירלנדיו, מורהו של ליאונרדו דה-וינצ'י (1452 – 1519), ממנו למד פיסול ופרסקו.
מדהים כיצד התהלכו שני ענקים אלו בעת ובמקום אחד. כעבור שנתיים עבר לגן הפיסול של לורנצו דה מדיצ'י, מושלה הגדול של פירנצה, התגורר בארמונו ולמד ממיטב אנשי הרוח בתקופתו על תרבות יוון ורומא. הקשר עם בית מדיצ'י נשאר כל חייו, גם בשנים שעבד ברומא.
בן 21 הגיע לרומא, שם יצר את פסליו הראשונים. הידוע בהם הוא "פייטה" (רחמים), המציג את מריה חובקת את בנה המת ישו. איכות העבודה של הפסל הצעיר והבלתי ידוע הולידו שמועות כאילו פיסל אותו הפסל הוותיק כריסטופורו סולארי. מיכלאנג'לו הזועם  חרט על הפסל "מיכלאנגלו בואונרוטי מפירנצה פיסלו" למען הסר ספק, וזה הפסל היחיד הנושא את חתימתו. ב-1972 שבר מטורף חלק מפניו של ישו בפסל, הניצב בכנסית סן פטרוס בותיקן, במכת פטיש.


מיכלאנג'לו בואונרוטי "פייטה" (1499), הפסל היחיד עליו חתם את שמו 

ב-1501 חזר לפירנצה כדי לעזור בפרנסת המשפחה. בארבע השנים בהן שהה בעיר פיסל את "דוד", מהנודעים בפסליו ואחד מסמלי פירנצה עד היום. גוש השיש ששימש אותו היה פגום ואף פסל אחר לא רצה בו. לבקשת האפיפיור יוליוס השני שב לרומא, שם החל במפעלו העצום – ציור פרסקו על תקרת הקפלה הסיסטינית בותיקן. את העבודה החל ב-1508. בתחילה העסיק עוזרים, אך עד מהרה נואש מהם, סילק אותם, מחק הכל והחל מחדש לבד. הוא הקים פיגומים בגובה 19 מטרים כדי להגיע לתקרה. במשך ארבע וחצי שנים לא התיר לאיש מלבד האפיפיור לראות את עבודתו.
כאשר נשלמה המלאכה והוסרו הפיגומים נתגלתה תקרת הפרסקו ובה תמונות מתוך סיפורי התנ"ך. ב-1513 החל לפסל את "משה". הפסל הניצב בקפלת סן פייטרו אין וינקולי ברומא, מציג את הנביא וקרניים לראשו – טעות בתרגום לאיטלקית של הפסוק משמות ל"ד פסוק ל"ה. מיכלאנג'לו המשיך לעבוד גם בזקנתו.
בן 72 נתמנה לאדריכל הראשי של בסיליקת סן פטרוס בוותיקן. הוא היה ידוע כאדם זועף ובלתי חברותי, עם הרגלי היגיינה לקויים ביותר – שתי סיבות טובות להתבודדות. רבים האמנים שהושפעו ממיכלאנג'לו, מרפאל ועד אוגוסט רודן. מיכלאנג'לו הגיע לדיוק אנטומי מדהים, שרק ליאונרדו אולי השיג לפניו, ולביטוי רגשי ששינה את עולם הציור.
ולסיום אנקדוטה מקומית – לחגיגות ה-3000 של ירושלים ביקשה פירנצה להעניק לה העתק של פסל "דוד" המפורסם, אלא שעירומו לא התקבל כאן בחוגים מסוימים וההצעה הנדיבה נדחתה.   


הקפלה הסיסטינית בווטיקן עם תיקרת הפרסקו שצייר (1508-1513)

 


למעלה הדפסה שלח
כל הזכויות שמורות לאוריג`ין בע"מ פותח ע"י schooly אתרים לבתי ספר