דף הבית ביה"ס
דף הבית תיאטרון
תנאי הקבלה למגמה
אודות המגמה
תיאטרון ז'-ח'
מורי מגמת התיאטרון
עקרונות חינוכיים
בוגרי המגמה
הפקות
ההפקות 2017-2016
הפקות בגרות י"ב
תרגילי בימוי י"ב
השייקספירים
פרוייקטים מיוחדים
מחנה אמנות בנווה שלום
פרויקט התיאטרון הרומי בבית שאן
בריטניה 2012
מחנה אמנות במצפה רמון
תיאטרון מוסיקלי Musicals
פסלים אנושיים
הפקות שנים קודמות
מאגרי מידע
הרנסאנס
הבארוק
רוקוקו וניאו-קלאסיקה
עולמו של שייקספיר
הרומנטיקה
העידן היפה
מודרניזם
ENGLISH
About us
All productions
Special Projects
Shakespeare's World


כל הדפים

עולמו של שייקספיר

מבנה התיאטרון השייקספירי


 



 
                                         



כיצד נראה התיאטרון?

ויליאם שייקספיר ( נולד ב-23 באפריל 1564 ונפטר ב-23 באפריל 1616) יצר בשיא תקופת הרנסאנס - תחילת הבארוק. למרות שברנסאנס האיטלקי בנו כבר במות עם תפאורות פרספקטיבה מורכבות (ראה פרק הרנסאנס
) סגנון זה לא הגיע עדיין לאנגליה. כאשר שייקספיר מגיע ללונדון (לא ידוע בדיוק מתי - בין 1585 ל- 1592) קיימים מספר תיאטראות הבנויים בסגנון ייחודי לתיאטרון האליזבתני: מבנה עגול הבנוי מעץ, ללא גג, ובמה מתפרצת אל החלל העגול במרכז. היו כמה תיאטראות כאלו בלונדון - הם נבנו ברובם בגדה הדרומית של  נהר התימז, מחוץ לגבולות העיר: המפורסמים היו: ה"סוואן" (הברבור) וה"רוז" (השושנה) וכמובן: ה"גלובּ" Globe. 

שייקספיר רכש ובנה את תיאטרון ה-
"גלובּ" ב-1599. רוב התיאטראות הללו התפוררו ונהרסו עד בלי זכר בשנים 1642 –1660 כאשר אוליבר קרומוול סגר את התיאטראות באנגליה לתקופה של 18 שנה. כאשר הותר שוב לבנות תיאטראות ב- 1660, נבנו כבר במות בסגנון האיטלקי – עם קשת פרוסניום ותפאורות. לכן, איננו יודעים בדיוק כיצד נראו התיאטראות, גם בשל התיעוד החזותי הדל שנשאר מהתקופה.


מה יצא משירבוט אחד קטן...

ייתכן כי לא היה לנו צל של מושג איך נראה בכלל התיאטרון בתקופתו של וויליאם שייקספיר אלמלא נזדמן אליו תייר הולנדי בשם יוהאנס דה-וויט, אשר שירבט לעצמו (ולא בכישרון רב במיוחד...) את מבנה תיאטרון ה"סוואן" (Swan) בעת שביקר בלונדון בשנת 1596. עד היום, זו העדות הגרפית היחידה (!!!) לצורתו הממשית של התיאטרון האליזבתני. ציור זה נתגלה במקרה רק בסביבות שנת 1800.

מדהים, כמה שחזורים נעשו, תיאוריות גובשו ומבנים ניבנו בהסתמך על השרבוט הקטן הזה! שיחזורי שאר התיאטראות, כולל ה"גלוב" מסתמכים על עדויות מילוליות ו... על הציור הזה. למשל: האם הבמה עמדה על שתי רגליים משונות, כמו בציור, (רוב החוקרים מסכימים שלא) או שזו מוגבלותו האמנותית של דה-ויט עצמו שסימל בצורה קצת גמלונית את העובדה שהבמה מוגבהת?


















               למעלה: פרט מציור של לונדון משנת 1616 של קלייס יאנסון פישר
      

האיור של יוהאנס דה-ויט

צייר הולנדי נוסף בשם קלייס יאנסון פישר מצייר בשנת 1616, היא שנת פטירתו של שייקספיר, תמונה פנורמית גדולה של לונדון (מימין) במבט צפונה מהגדה הדרומית של נהר התמז. בתמונה זו הוא מתעד את קיומו של תיאטרון ה"גלובּ", (הבניין המשושה מצד ימין, בתחתית התמונה). 

הסיבה להמצאותם של התיאטראות בגדה הדרומית של התמזה היא כי מועצת העיר של לונדון, בהשפעת הכנסייה, סירבו לתת לאנשי התיאטרון לקיים הצגות בתוך העיר מחשש חילול השם. לכן דרשו מאנשי התיאטרון להופיע מחוץ לתחומי העיר.

התיאטרון נמצא לא הרחק מ"גן הדובים". זו הייתה זירה של קרבות של חיות ובמיוחד התעללות בדובים שהיו קשורים לעמוד ואנשים בקהל היו באים לצפות בכך שמתגרים בהם. בתקופה זו הוצמד התיאטרון למוסדות מפוקפקים של בידור. 

 

 


שיחזור של מראה ה"גלובּ" - עם "גן הדובים" במרחק.
     
שיחזור ע"פ תיאור מילולי של ה"רוז"
   
כך, כנראה, נראתה הצגת "חלום ליל קיץ" ב"גלובּ"  
 
מאפייני תיאטרון ה"גלובּ"

תחת כיפת השמיים: תאורה חשמלית עדיין לא היתה קיימת, לכן התקיימו ההצגות לאור יום, תחת כיפת השמיים.
מזג אויר סוער לא איפשר קיום הצגות.

במה "מתפרצת": הבמה היתה מוגבהת ובלטה אל תוך שטח הרחבה בה עמד הקהל. הקהל, אלו ששילמו כרטיסי עמידה, צפו בהצגה כשהם עומדים מסביב לבמה, בקרבה גדולה מאוד אל השחקנים.
דבר זה דרש טכניקת משחק דינאמית, בה השחקנים שיחקו באופן מעגלי - גם אל קהל שישב לא רק מולם (פרונטלי) אלא גם משני צדיהם ולעיתים גם מאחוריהם. על במה שכזו אין טעם בתפאורה מורכבת ולכן היתה התפאורה כנראה קבועה.

במה עליונה: 
מעין מרפסת מעל הבמה. רומאו דיבר אל יוליה, שעמדה, כנראה, על מרפסת זו. בציור של דה-וויט למעלה הוא מצייר קהל שיושב מאחורי הבמה.


המִסתוֹר: המלט דוקר את פולוניוס המסתתר מאחורי הווילון של ה"מסתור" - דלת נעלמה דרכה דמויות יכולות להופיע במפתיע על הבמה.

דלת ריצפת הבמה: דמויות שדים ורוחות הופיעו ונעלמו לפתע דרך רצפת הבמה, על מעלית שהעלתה את הדמויות האלה באופן "פלאי" לבמה.

היציעים: הקהל ישב ביציעים המסודרים בעיגול מול הבמה. הם ישבו על דרגשי עץ. היציע העליון, בו היו המחירים זולים בשל זוייות ראייה לא נוחות, הפך למקומם של הצעירים והסטודנטים הרעשניים וכונה בלשון אנשי התיאטרון יציע "האלים" - (The Gods)  כי הם היו קובעים את גורלה של ההצגה: כאשר ה"אלים" השתתקו והביטו בעניין בהצגה - ידעו אנשי הבמה כי ההצגה טובה!



 
שיחזור וחתך של תיאטרון הגלוב המקורי.


 תיאטרון הגלובּ החדש  NEW GLOBE
 

עד לתקופתנו, לא היה, בעצם, תיאטרון שייקספירי משוחזר. היו תיאטראות עם במה "מתפרצת" אך רק בשנת 1997, פתחה אליזאבת השנייה, מלכת אנגליה, את תיאטרון הגלובּ המשוחזר. היה זה חלומו ומפעל חייו של שחקן ובמאי שייקספירי יהודי-אמריקאי שהתאזרח באנגליה, בשם סאם וואנאמייקר  Sam Wanamaker: שיחזור ובנייה של תיאטרון הגלובּ של שייקספיר, בלונדון, קרוב ככל האפשר למיקומו המקורי. הוא השקיע שנים בגיוס כספים ומומחי-תיאטרון לשחזר את המבנה ולהעלות בו את מחזותיו של המשורר הגדול, קרוב ככל הניתן לרוח התקופה והאווירה. התיאטרון נבנה על הגדה הדרומית של נהר התימז. סאם וואנאמייקר עצמו לא זכה לעמוד על הבמה עליה חלם: הוא נפטר בשנת 1993, אך הותיר לנו את מפעל חייו.

מאז, מושך התיאטרון מיליוני מבקרים מכל העולם, הבאים לחוות הצגה שייקספירית. התיאטרון פתוח ומציג, כמו בתקופתו של שייקספיר - הצגות בשעות היום. 
בוגרים רבים של המגמה בכבר ביקרו בהצגות בגלוב, בטיול לאירופה לפני הגיוס. מומלץ מאוד! לאתר ה"גלובּ" המחודש בלונדון (האתר באנגלית בלבד).

        
                 מראה תיאטרון ה"גלוב" החדש על נהר התימז

 
אלפים מכל העולם באים לצפות בהצגה בתיאטרון שקם לתחייה 


מראה מהיציעים אל הבמה
   
 
הבמה הצבעונית המצויירת הקבועה. 

 



 לערך שייקספיר בויקיפדיה

 


למעלה הדפסה שלח RSS Bookmark and Share
 מידע
> שפרינצק 4, תל אביב מיקוד 6473804
> טלפון רב קווי: 03-6959111 , 03-9408000
> פקס: 15339408020    

  Info
Sprintzak Street 4 Tel Aviv 6473804<
Tel +972 3 695 9111 , +972 3 940 8000<
Fax: +972 15339408020<
[email protected]  <
עיצוב גרפי של האתר: דוד שטיינברג, בסיוע נועה כהן, איה בורשטין ועירד עצמון שמאייר

כל הזכויות שמורות לאוריג`ין בע"מ פותח ע"י schooly אתרים לבתי ספר