דף הבית ביה"ס
דף הבית תיאטרון
תנאי הקבלה למגמה
אודות המגמה
תיאטרון ז'-ח'
מורי מגמת התיאטרון
עקרונות חינוכיים
בוגרי המגמה
הפקות
ההפקות 2017-2016
הפקות בגרות י"ב
תרגילי בימוי י"ב
השייקספירים
פרוייקטים מיוחדים
מחנה אמנות בנווה שלום
פרויקט התיאטרון הרומי בבית שאן
בריטניה 2012
מחנה אמנות במצפה רמון
תיאטרון מוסיקלי Musicals
פסלים אנושיים
הפקות שנים קודמות
מאגרי מידע
הרנסאנס
הבארוק
רוקוקו וניאו-קלאסיקה
עולמו של שייקספיר
הרומנטיקה
העידן היפה
מודרניזם
ENGLISH
About us
All productions
Special Projects
Shakespeare's World


כל הדפים

הרומנטיקה



 

 

 הרומנטיקה 1780-1880 

קשה לקבוע במדויק מתי מתחילה תקופה זו - יש הממקמים את תחילתה בסוף המאה ה-18. היא נולדה כריאקציה (תגובת נגד) לרוח הניאו-קלאסית שרווחה במאה ה-18. אולם, לא מדובר ב"עניינים רומנטיים" הנוגעים לאהבה וסנטימנטליות, אלא בתפיסה פילוסופית רחבה יותר.

בעוד הניאו-קלאסיקה דגלה ברציונליות, סדר, חוקים, השכלה אקדמית וקידמה בשם המדע - התנועה הרומנטית הייתה דרישה להתחברות עם הרגשות, עם הטבע ועם חלומות של אידיאלים ושינוי. הרומנטיקנים שאפו להתחברות עם הנשגב, והתפעלו מהטבע ומכוח הרצון הרוחני של האדם תוך פריצת הגבולות. הם העריצו את המורד, הגיבור, היכולת להביא לחידוש ושינוי המציאות, לנצחון של כוח הרצון של האדם. הרומנטיקנים הובילו את התנועות לשחרור לאומי באירופה במהלך המאה ה-19.

באמנות הם פנו אל חיפוש של אידיאלים חזותיים ואמנותיים חדשים. למשל, לא הקפידו על משקל וחריזה בשירה, ובכלל היו בעד חוקי אמנות פחות נוקשים כשהערך העיון באמנות הוא הדמיון, ההשראה והיצירתיות.


הרומנטיקה בציור


 

 "עתיק היומין" ציור של בלייק
ויקישיתוף, ברשות הציבור
נא להקיש על התמונה לגלריה של ציורי בלייק

 

   

  ויליאם בלייק        William Blake 
                   1827-1757             

המשורר והצייר האנגלי ויליאם בלייק אינו מוגדר, בדרך כלל, כרומנטיקן, אך יש הרואים בו את אחד ממבשריה של הרוח הרומנטית. הוא יוצר בתקופת השבירה הראשונית של הרומנטיקנים מזרם המחשבה הניאו-קלאסי. יצירתו מיסטית ודתית בעיקרה, ועוסקת רבות באיורים לתנ"ך. הוא יצר סגנון אישי משלו, מאוד מזוהה, וניתן לראות חלק מציוריו המדהימים בגלריית התמונות (נא ללחוץ על התמונה מימין). הוא אייר בעצמו קבצים משירתו.

השושנה החולה

הו שושנה, את חולה.
התולע העלום,
המעופף בליל
בסערה הנוהמת:
גילה את מיטתך
של חדוות הארגמן
ואהבתו האפלה והסודית
את חייך הורסת.
 
The Sick Rose

.O Rose thou art sick
,The invisible worm
That flies in the night
:In the howling storm
 
Has found out thy bed
:Of crimson joy
And his dark secret love
.Does thy life destroy

 

   

  

"השושנה החולה" איור של בלייק לשירו
ויקישיתוף, ברשות הציבור

 

 

 


לחץ לגלריית ציורי קונסטאבל

הצייר האנגלי ג'ון קונסטאבל מצייר ציורי טבע ונוף ברוח הרומנטיקה. בעבר, היווה הנוף תמיד רק רקע לציור, עתה הוא הנושא של הציור ובמרכז העניין. למעלה: ציורו המפורסם ביותר של קונסטאבל, "עגלת החציר". ציוריו היו כה פופולארים עד כי מעצבי נוף נתבקשו לעצב את אחוזותיהם של העשירים באופן שיידמו לציוריו של קונסטאבל!

     

 
לחץ לגלריית ציורי טרנר 

חברו של קונסטאבל הוא ויליאם טרנר, העוסק במחקר על האור ויצוגו באמנות. משיכות המכחול הברורות שלו מקנים לו מקום של מבשר האימפרסיוניזם, כארבעים שנה אחר כך. שם הציור למעלה הוא: "גשם, קיטור ומהירות" (1844 ) שימו לב לאניית הקיטור והרכבת: אלמנטים חזותיים חדשים, שמקורם בטכנולוגיה ובמהפכה התעשייתית מופיעים לראשונה בציור.

 

 

 

 מהפכה ואידיאלים

המהפכה הצרפתית פורצת ב-1789 בעת שגם התנועה הרומנטית תופסת תאוצה. חלק מהאמנים, המזוהים עם הזרם הרומנטי יוצרים יצירות בעלות אופי פוליטי. מכאן אנו למדים כי בניגוד לתפיסה המקובלת - התקופה הרומנטית איננה רק מתקתקה ועוסקת באהבה. ההסתכלות שלה על העולם היא מרדנית והיא מתריסה גם על מה שהיה מקובל להציג בציור עד אז.



("השלישי במאי 1803" מאת פרנסיסקו גויה הספרדי מתאר רגע נורא של הוצאה להורג של המורדים במדריד: כמעט בנוסח העיתונאות המודרנית.

     





הציור של דלקרואה הצרפתי "רוח החופש מובילה את העם" הפך לאייקון של המהפכה הצרפתית. האפלוליות והפחדים, בדומה לתקופת הבארוק - תופסים מקומם שוב בציור הרומנטי.

 

 

 

 

סדרת "מסע החיים" (1842)

 
סדרת "מסע החיים" של הצייר האמריקאי תומאס קול מצגיה תפישת עולם נשגבת ואידיאליסית של 
חיי האדם: ינקות, נעורים, בגרות וזקנה. להגדלת רצף השיקופיות 
לחץ כאן

 

ציורי ויליאם בּוּגֶרוֹ     William Bouguereau 

הצייר בוגרו מייצג את הציור האקדמי הצרפתי בסביבות 1850 וציור זה מנסה לשלב בין הניאו-קלסיקה לרומנטיקה



"דאנטה ווירגיליוס בגהינום"   

 
   "לידתה של ונוס"                       "ארוס חוטף את פסיכה"                        אלגוריה: "היום"   

 

בארכיטקטורה

בסביבות 1840 מתפתח אצל הרומנטיקנים עניין מחודש בתקופת ימי הביניים ובארכיטקטורה הגותית. כנסיות גותיות משופצות מחדש, ובניינים חדשים נבנים - באירופה וברחבי העולם, בסגנון הניאו-גותי. (אנשי התקופה נכנסים לעידן "רטרו" ובונים גם בסגנונות התקופה הרומאנסקית, וכן בסגנונות הרנסנס והבארוק.) שניים מהבניינים המפורסמים של תקופה זו לפניכם:


 
בניין הפרלמנט הבריטי (1866)

   
בניין הפרלמנט ההונגרי בבודפשט (נבנה בין 1885- 1904)

 ובתיאטרון?




פורטרט של גתה (1749-1832)

   

התקופה הרומנטית היא שעתו הגדולה של התיאטרון הגרמני. גרמניה המתאחדת במהלך המאה ה-19 היא מרכז של הרומנטיקה, ותנועת האיחוד הגרמני משוייכת אל פילוסופיה זו. 

המלחין הרומנטי הגדול של התקופה הוא לודוויג ואן בטהובן, וארבעת המחזאים הגדולים הכותבים ע"פ רוח הרומנטיקה בתקופה זו: גיאורג ביכנר, היינריך פון קלייסט, פרידריך פון שילר, וולפגנג גתה.

 בתקופה זו מופיע בגרמניה גם מי שמכונה "הבמאי הראשון" - הדוכס מזקס-מיינינגן, היוצר מהפכה בתחום אמנות הבמה. אנו מייחדים לו פרק מיוחד ראה: הבמאי הראשון
     


תמונה מתוך האופרה "פאוסט" שנכתבה ע"פ מחזהו של גתה. 
ההפקה עלתה בניו יורק לא מזמן.



 

 השירה הרומנטית
 

מיכאיל לרמונטוב 1814-1841
משורר רומנטי רוסי 

 


המפרש

מאת: מיכאיל לרמונטוב


מַלְבִּין מִפְרָש יַחִיד, בּוֹדֵד
בִּכְחוֹל הַיָּם וַעֲרְפִּילוֹ.
אֶלֵי נֵכָר מָדוּעַ הוּא נוֹדֵד?
וּמָה נַטָש הוּא
 בְּאָרצוֹ שֶלוֹ? 

רוֹגְשִים גַלִים, שוֹרֶקֶת רוּחַ,
נִכְפָף הַתּוֹרֶן וְנִשְחַק.
אֲבוֹי! לֹא אוֹשֶר יְּחַפֵּש הוּא 
וְלֹא מֵאוֹשֶר הוּא בּוֹרֵחַ לַמֶּרְחָק!


תַּחְתָיו - סִילוֹן כָּחוֹל כְּעֵין הַזוֹהַר,
מֵעָל - עֵין שֶמֶש זְּהוּבָה.
אֲך הוּא, מַרְדָן, יִּשְאָף לַסַּעַר,
כִּי רָק בַּסְעָרָה יִּמְצָא שַלְוָה!


Парус

Михаил Лермонтов


Белеет парус одинокий 
В тумане моря голубом 
Что ищет он в стране далекой? 
Что кинул он в краю родном?...


Играют волны — ветер свищет, 
И мачта гнется и скрыпит...

Увы! Он счастия не ищет 
И не от счастия бежит!


Под ним струя светлей лазури, 
Над ним луч солнца золотой... 
А он, мятежный, просит бури, 
Как будто в бурях есть покой!

 
                                                                                                                                                                                          


 המוסיקה הרומנטית
(נא ללחוץ על התמונה לשמיעת המוסיקה)

       

 
 לודויג ואן בטהובן
הסימפוניה התשיעית

 

 
  פרנץ ליסט
רפסודיה הונגרית מס' 2

 

 
 פרדריק שופן
  פנטזיה מאולתרת אופוס 66



 תלבושות בתקופה הרומנטית

התקופה היתה סוערת ומגוונת ביותר. בסוף המאה ה18 שולטת עדיין האופנה המפוארת והמוטרפת של לואי ה-16: שמלות מחוזקות בסלסלות משני צידיהן (התמונה הראשונה מימין) ופיאות נוכריות גבוהות. המהפכה הצרפתית בשנת 1789 נפטרת מהפאר ומעלה על נס את הפשטות. הגילויים הארכיאולוגיים של תחילת המאה ה-19 מביאים לפריס את ציורי הבגדים של העולם העתיק: יוון ורומי, ורווחת אופנה בסגנון העתיק (תמונה שלישת מימין). גם בגדי הגברים נעשים פשוטים יותר. בהמשך המאה שוב מתנפחות החצאיות: בשנת 1827 באמצעות תחתוניות ובאמצע המאה, מחוזקות החצאיות באמצעות חישוקים העשויים מצלעות לוייתן ושיער סוסים. לחישוקים האלה קוראים "קרינולינות" - נשים בקושי מצליחות לשבת...

 
 בגדי גברים ונשים ב- 1780, לפני המהפכה הצרפתית

 
הבגדים אחרי המהפכה, 1796 

 
1810 בהשפעת יוון העתיקה

 
בגדי גברים 1826


 
  נשים, 1827

 

 
 בגדי גברים ונשים שנת 1862. השמלות מחוזקות בחישוקים הנקראים "קרינולינות".




למעלה הדפסה שלח RSS Bookmark and Share
 מידע
> שפרינצק 4, תל אביב מיקוד 6473804
> טלפון רב קווי: 03-6959111 , 03-9408000
> פקס: 15339408020    

  Info
Sprintzak Street 4 Tel Aviv 6473804<
Tel +972 3 695 9111 , +972 3 940 8000<
Fax: +972 15339408020<
[email protected]  <
עיצוב גרפי של האתר: דוד שטיינברג, בסיוע נועה כהן, איה בורשטין ועירד עצמון שמאייר

כל הזכויות שמורות לאוריג`ין בע"מ פותח ע"י schooly אתרים לבתי ספר