דף הבית ביה"ס
דף הבית תיאטרון
תנאי הקבלה למגמה
אודות המגמה
תיאטרון ז'-ח'
מורי מגמת התיאטרון
עקרונות חינוכיים
בוגרי המגמה
הפקות
ההפקות 2017-2016
הפקות בגרות י"ב
תרגילי בימוי י"ב
השייקספירים
פרוייקטים מיוחדים
מחנה אמנות בנווה שלום
פרויקט התיאטרון הרומי בבית שאן
בריטניה 2012
מחנה אמנות במצפה רמון
תיאטרון מוסיקלי Musicals
פסלים אנושיים
הפקות שנים קודמות
מאגרי מידע
הרנסאנס
הבארוק
רוקוקו וניאו-קלאסיקה
עולמו של שייקספיר
הרומנטיקה
העידן היפה
מודרניזם
ENGLISH
About us
All productions
Special Projects
Shakespeare's World


כל הדפים

עקרונות חינוכיים


עקרונות חינוכיים

מגמת התיאטרון בעירוני א' לאמנויות, תל אביב


 

המגמה לתיאטרון בתיכון א' לאומנויות היא אחת המובילות בארץ. בוגריה כבר ממלאים את שורות השחקנים, הבמאים והיוצרים  בתיאטרון, בקולנוע ובטלוויזיה, ביניהם: רותם אבוהב, טלי אורן, הנרי דוד, לביא זיטנר, שירי גדני, דניאלה וירצר, הנרי דוד,גאיה טראוב, אריאל אשבל, ויטלי פרידלנד, ועוד. (ראה דף הבוגרים שלנו)

 

מגמת התיאטרון בבית ספרנו פועלת על פי תפיסה חינוכית, הרואה בתלמיד האמנות יוצר צעיר שדעותיו והשקפותיו חשובות לנו ומעניינות אותנו. אנו מאמינים כי גישה זו, המולידה יצירות אמנותיות מעניינות של תלמידינו, היא המושכת את הצעירים הכישרוניים אלינו, ומזינה אותם בזמן לימודיהם.

 

מטרות

ניתן לסכם את פעולתנו החינוכית במשפט אחד: לקדם את יוקרת מקצוע התיאטרון. ברצוננו, ראשית, לפנות אל הנער והנערה הכישרוניים החשים כי זהו מקצוע שאולי יעסקו בו בעתיד וללמדם כי מלבד בידור, צחוק וריגושים  (שכבודם במקומו מונח) זהו מקצוע מלהיב, מקסים, עתיק, רב עומק ותוכן, השואב מן התרבות ומשפיע עליה, ובמידה והם מוצאים בו עניין וביטוי, ישקלו לבחור בו כמקצוע לחיים. בינתיים, אין בכוונתנו ללמדם לשחק, לביים או ליצור אלא לאפשר להם לשחק, לביים וליצור, תוך שמירה על ספונטניות ותמימות נעורים. אנו רואים בנער ובנערה יוצרים צעירים אך אוטונומיים המגיעים אלינו בתקופה סוערת בחייהם: גיל ההתבגרות, על השמחה שבו, הכאב שבו, והאידאליזם שבו. יצירותיהם משקפות, לעתים, את המבט הנוקב של הנוער, שאומנים מבוגרים אולי איבדו. לכשיתבגרו, תקוותנו היא כי יתרמו לתחום התיאטרון הישראלי, אולם, במידה ויחליטו לפנות לכיוונים אחרים, אנו מקווים כי לימודים אלו ירחיבו את דעתם ויעשירו אותם לחיים בכלל. אם לא יהיו על הבמה, אין ספק כי יהיו קהל משכיל ומבין בתחום אמנות זה.


תפיסת תלמיד האמנות כיוצר צעיר

חובתנו הראשונה כמחנכים לאמנות התיאטרון היא הפגשת הנער/ה עם הקסם והפלא של אמנויות הבמה: אמנות המשחק, הבימוי, התפאורה, התאורה וכו'. שיידעו על אפשרויות ההבעה, מגוון הסגנונות והז'אנרים, טכניקות כאלו ואחרות של פעולה על הבמה וכן ההיסטוריה והרקע של אמנויות  עתיקות אלו והחזון העתידי שלהן.

בתחום ההתנסות, הם אמורים להתנסות וליצור במסגרות ובפרויקטים שאנו בוחרים עבורם כאתגר. אולם, כאן הם כבר נקראים ליצור: משמע, הכנו להם את המגרש ואת הכדור, עתה הם מוזמנים לשחק, ולעתים אף  להמציא את הכללים ואפילו את המשחק עצמו. אנו אמנם שומרים עליהם והם נמצאים בסביבה מוגנת, תמיד בפיקוח מנחה, אך הם מוזמנים להמציא וליצור. דעתם, הביקורת שלהם וטעמם האישי המיוחד מעניינים אותנו: אנו, המורים, לומדים, לפעמים, מהם!

 

 איננו מעוניינים כי רק ישננו את הוראות המורה או הבמאי, או רק יבצעו את משימות הבגרות של משרד החינוך. איננו רוצים לדחוק אותם ל"מקצוענות". בוודאי לא בגיל הזה. אנו יוצאים מתוך ההנחה, כי אם יחליטו לבחור במקצועות התיאטרון, אחרי שירותם הצבאי, יבחרו באחת האקדמיות למשחק או תיאטרון וילמדו להיות "מקצוענים". אנו מניחים כי גישה זו היא המעוררת התפעלות אצל התלמידים והקהל הבא לצפות בעבודותיהם: אנרגיית היצירה, הספונטניות, ההתלהבות והביטוי האותנטי שלהם.

 

התלמיד כאדם

עידוד הפרגון ההדדי לעומת תחרותיות בוטה. הדגש על החוויה הקבוצתית בעבודה וערכים של עזרה הדדית, שיתוף פעולה, ויחסי אנוש של כבוד הדדי. עידוד תחרות ספורטיבית ובונה, וגינוי לכל ביטוי של תחרותיות פוגענית. אנו מנסים לשבור מיתוס של אינטריגות ותככים הקשורים לתחום התיאטרון, במיוחד בעידן של "כוכבים נולדים" הדוחקים הצידה ומביסים את מתחריהם. להקנות את המודעות לכך כי אמנות זו, יסודה ביצירה משותפת, סובלנות והקשבה. כי גם בדרך אנושית ניתן ליצור יצירה ברמה גבוהה ואולי אפילו גבוהה יותר. 

 

לימודי תיאטרון לעומת לימודי משחק

הדגש אצלנו הוא על מגוון המקצועות הקשורים לתיאטרון - לא רק על תחום המשחק. כמובן  ששיעורי משחק נלמדים בהרחבה וברצינות, אך אנו אחת המגמות היחידות בארץ, בה קיימים, בשעות המערכת הסדירות, לימודי בימוי, תפאורה ותאורה כשעות חובה למשך 3 שנים. אנו גאים בבוגרינו העוסקים בתחומים אלו לא פחות מהשחקנים שלנו.


אחריות האמן כיוצר בתוך תרבות וחברה

חשוב לנו להעלות בשאלה את המעורבות החברתית והתרבותית של האמן כנושא לדיון לימודי. (לעומת גישה של "אמנות לשם אמנות" והתבטאות אישית בלבד) ההדגש על אספקטים חברתיים ביצירה והקשרים לתרבות עולמית . דבר זה נעשה באמצעות שני שיעורים משמעותיים: "תיאטרון, תרבות ואמנות" בכיתה י"א שיעור בו נעשית סקירה היסטורית על הקשר שבין התפתחות התיאטרון למדע, לפילוסופיה ולאמנויות אחרות, כגון: ציור, פיסול, מוסיקה וארכיטקטורה.

בשיעור תיאטרון חברתי ופוליטי בכיתה י"ב עולות שאלות על מעורבותו של האמן בחברה, מהו תפקידו והאם מוטלת עליו אחריות חברתית

  

 

 

בגרות י"ב 2008 החייל האמיץ שווייק - בימוי יהלי סער  מנחה: אבי חדש

  

 

חלום ליל קיץ 1998 מאת ויליאם שייקספיר במאי: דוד שטיינברג

   

 ציד המכשפות 2001 בימוי אבי חדש דניאלה וירצר עם ויטלי פרידלנד


מעגל הגיר הקווקזי  בימוי: אודי בן משה 2004 

 

 המחברת הגדולה  במאי: מאור זגורי 2011  



למעלה הדפסה שלח RSS Bookmark and Share
 מידע
> שפרינצק 4, תל אביב מיקוד 6473804
> טלפון רב קווי: 03-6959111 , 03-9408000
> פקס: 15339408020    

  Info
Sprintzak Street 4 Tel Aviv 6473804<
Tel +972 3 695 9111 , +972 3 940 8000<
Fax: +972 15339408020<
[email protected]  <
עיצוב גרפי של האתר: דוד שטיינברג, בסיוע נועה כהן, איה בורשטין ועירד עצמון שמאייר

כל הזכויות שמורות לאוריג`ין בע"מ פותח ע"י schooly אתרים לבתי ספר