דף הבית ביה"ס
דף הבית תיאטרון
תנאי הקבלה למגמה
אודות המגמה
תיאטרון ז'-ח'
מורי מגמת התיאטרון
עקרונות חינוכיים
בוגרי המגמה
הפקות
ההפקות 2017-2016
הפקות בגרות י"ב
תרגילי בימוי י"ב
השייקספירים
פרוייקטים מיוחדים
מחנה אמנות בנווה שלום
פרויקט התיאטרון הרומי בבית שאן
בריטניה 2012
מחנה אמנות במצפה רמון
תיאטרון מוסיקלי Musicals
פסלים אנושיים
הפקות שנים קודמות
מאגרי מידע
הרנסאנס
הבארוק
רוקוקו וניאו-קלאסיקה
עולמו של שייקספיר
הרומנטיקה
העידן היפה
מודרניזם
ENGLISH
About us
All productions
Special Projects
Shakespeare's World


כל הדפים

באוהאוס פרק א


 

המודרניזם               Modernism

Bauhausבַּאוּהַאוּס    
 פרק א'תפיסה אֶסתֶטִית - השימושי הוא היפה
    
המעצבים של הבַּאוּהַאוּס, טענו שיש לנטוש את ההרגלים והתפיסות של העבר, להסתכל קדימה ולחשוב על סוג חדש של אסתטיקה: כזו שתשרת את המטרות החברתיות של רווחה וקידמה.

הם טענו שיש להשתמש בחומרים התעשייתיים הזולים לבנות ולעצב מבלי ה"ניוון" (דקאדנטיות) של הקישוט של העבר, שנשלט ע"י הבורגנות העשירה. העתיד יהיה מוכתב על ידי הצרכים. את היפה, האסתטי, יש למצוא בשימושי - בפונקציונלי.
 
הָפוּנקְצִיוֹנָלִי הוא הַיּפֶה! 

זו הייתה הפילוסופיה של הבאוהאוס: אין לקשט את הבניין, הרהיט, האביזר הביתי: יש לפתח את האסתטיקה של החומרים התעשייתיים החדשים: הפלדה, האלומיניום, הקרמיקה, העץ הגלמי. בבנייה: הבטון, הזכוכית והברזל- לא להתנצל על צורתם אלא ללכת איתה עד הסוף. לגלות את הכוחות וצורות החדשים הגלומים הבחומרים התעשייתיים החדשים ולנצלם לשימוש יעיל וגם יפה.
 
           

   פוסטר של בית הספר בתערוכה בעיר ויימאר
           


הלוגו של בית הספר "באוהאוס"  


       
           כיסא ואסילי 1925

עיצוב המוצר

הדוגמה הבולטת ביותר לגישה זו, האייקון של בית

הספר, הוא כיסא ואסילי The Wassily Chair שנקרא עלי שמו של הצייר וסילי קאנדינסקי, שהיה מורה בבית הספר. כיסא זה, מגלם את התפיסה החדשה. לנו הוא נראה שגרתי לגמרי - ראינו מאות כאלה, אבל זה העניין: הם המציאו אותו ב-1925! 

הם השתמשו לראשונה בצינורות פלדת אלחלד חלולים, שעליהם מתחו יריעות ברזנט. הם העמיקו וחקרו את החוזק של החומרים החדשים ועיצבו צורת כיסא שבימינו נפוצה מאוד. לפני כן פשוט לא עשו כאלה דברים. לכיסא היו מאז ומתמיד ארבע רגליים. לא עוד... את הכיסא הזה תכנן ועיצב מרסל בּרוֹיֶיר והוא הפך עד מהרה לכיסא הפופולרי והמפורסם בעולם עם מליוני חיקויים. 


    כורסה של מיס ואן דר רוהה     

 

 אמנים מפורסמים שלימדו ויצרו בבית הספר  


  עיצוב תעשייתי
האידיאולוגיה של הבאוהאוס הייתה להפגיש את האמנות עם התעשייה. הם פיתחו את העיצוב התעשייתי ואת עיצוב המוצר -שיהיה פשוט, שוב - שימושי. הם התנגדו לפיתוחים ולקישוטים שהיו על כלי הבית ויצרו אותם בקווים גיאומטריים. הם עיצבו חפצים לשימוש המוני. מכונית הפולקסוואגן מומצאת קצת אחרי תקופה זו כאשר כל התעשייה מאמצת את תפיסת הייצור ההמוני של המוצר.


 

 

       

 


 

 
  כיסא ברצלונה של לודוויג מיס ואן דר רוהה
שוב נעשה כאן מחקר על כוח ההתנגדות של המתכת ואסתטיקה חדשה נולדת


 פנים עם אייקונים של הבאוהאוס 
שני כיסאות ואסילי בלבן, שולחן מודולרי
כל האלמנטים בעיצוב פנים-חוץ זה נעשו בבית הספר בשנת 1925

 


 

  ארכיטקטורה   בתי האמנים בדסאו: הבאוהאוס האמיתי?

 בעיר דסאו קיימים שלושה בתים שנבנו ע"י ולטר גרופיוס עצמו הנחשבים לאב-טיפוס המכונן של הבאוהאוס. הארכיטקטורה פשוטה וזויתית: קוים ישרים כיאה לעבודה בבטון וברזל, אין קישוטים מלבד הדברים הפונקציונליים. לנו, כתושבי תל-אביב הבתים ייראו מוכרים בסגנונם.

     
                      בית האמן מוחה
         
            בית האמנים קאנדינסקי/קליי     בית                 בית האמן פיינינגר  
     
 
                       עיצוב הפנים בבתי האמנים - החלל, הצבעוניות, התאורה והריהוט. כל החפצים נוצרו ע"י מעצבי בית הספר

תיאטרון באוהאוס??!

 אמני בית הספר, בהנהגת אוסקר שלמר, ניסו לעצב לבמה. לא ידוע על יצירות גדולות של תיאטרון שיצאו מבית ספר זה אך ניכרת הנסיוניות המודרניסטית בעיצוב התלבושות (לא ידידותיות במיוחד למשתמש...) ברור כי היה להם גם תיאטרון פעיל: "בימת הבאוהאוס", (התמונות למטה) והם אף סיירו בגרמניה, כפי שמראה הפוסטר משמאל, על הופעה בעיר ברסלאו.


 

 


מופע שחקנים, חפצים ומסיכות על במת בית הספר
  
שחקנית עם מסיכה וחפצים 
 
פוסטר של "בימת הבאוהאוס"

 

 


מסיכות ותלבושות של שלמר למופע "הבלט הטריאדי" 

תכנון תלבושות 

 

 

 
דוגמנית עם מסיכה מודרניסטית של שלמר על כסא וסילי 
צילום משנת 1926
 



מבוא

  

 פרק א

      

פרק ב

      

פרק ג 




למעלה הדפסה שלח RSS Bookmark and Share
 מידע
> שפרינצק 4, תל אביב מיקוד 6473804
> טלפון רב קווי: 03-6959111 , 03-9408000
> פקס: 15339408020    

  Info
Sprintzak Street 4 Tel Aviv 6473804<
Tel +972 3 695 9111 , +972 3 940 8000<
Fax: +972 15339408020<
[email protected]  <
עיצוב גרפי של האתר: דוד שטיינברג, בסיוע נועה כהן, איה בורשטין ועירד עצמון שמאייר

כל הזכויות שמורות לאוריג`ין בע"מ פותח ע"י schooly אתרים לבתי ספר