דף הבית
על בית הספר
דבר המנהל
בית הספר - מפת הדרכים
אמנת התנהגות ונהלים
בעלי תפקידים
מחנכי הכיתות ומיקומן
מנהלינו
שאלות נפוצות FAQ
מקצועות הלימוד
לימודי המדעים
האמנויות
תנ"ך
פילוסופיה
מחשבת ישראל
ערבית
English
פעילויות
משלחות
מעורבות חברתית ואישית
פעילויות חברתיות של מגמות האמנות
הורים
לוח שנת הלימודים
ידיעון תשע"ח
ספרי לימוד לשנת הלימודים תש״פ
טפסי חובה לפתיחת השנה
תשלומי הורים - תשע"ח
ועד הורים ראשי
English
Theatre
Visual Arts
Music
Dance
Cinema
תיאטרון
אמנות
מוסיקה
מחול
קולנוע

כל הדפים

מקצועות לימוד

מחשבת ישראל



 

 

 מחשבת ישראל

 

האם אי פעם עצרת לחשוב האם יש מטרה לחיים שלנו?  מיהו אדם מוסרי? במה נבדל האדם משאר בעלי-החיים? מהו "צלם אלוהים" שבאדם? מדוע יש סבל ורוע בעולם? המתת חסד או רצח מתוך רחמים? מהי אהבה? מה ההבדל בין התלבטות ודילמה מוסרית?

האם אי פעם התעניינת בשאלה אם הציונות היא ערך רלבנטי שיש לחנך לאורו או רעיון שתם זמנו? האם האדם הוא יצור חברתי או בודד במהותו? האם ניתן להוכיח את קיומו של אלוהים? מדוע אוכלים פירות יבשים בט"ו בשבט? או האם יש משמעות נסתרת במגילת אסתר?    

 

אם כל הדברים הללו או לפחות חלקם נכונים עבורך ייתכן שמקומך במגמת מחשבת ישראל.

 

המשפט "דע אין באת ולאן את הולך" שגור בשפה העברית אך הקשר בין שני חלקי המשפט אינו תמיד ברור, האם עלי לדעת מאין באתי על מנת לדעת לאן עלי ללכת? האם המקום ממנו באתי יקבע לאן ארצה ללכת בעתיד?

המתח בין העבר לעתיד, והצורך להמשיך את שרשרת המסירה ואת ההתחדשות הן הציר המרכזי של לימודי הפילוספיה היהודית. הכרת ההוגים המרכזיים בפילוספיה היהודית לצד ניתוח של סוגיות ודילמות אקטואליות תוך שימוש בכלים של ניתוח טקסט, ביקרותיות ושיפוט עצמי שיאפשרו בסופו של דבר לתלמידי המסלול ובוגריה למצוא את מקומם בשרשת המסירה היהודית, להמשיך ולהיות חלק מתרבות הדיון והפולמוס המאפיינים את היהדות ולעצב את השקפת עולמם כבני אדם, כיהודים וכישראלים.

 

הלימודים ברמה של 5 יח"ל מקנים בונוס של 20-25 נקודות בממוצע המשקולל בכניסה לאוניברסיטאות.

 

תוכנית הלימודים ברמה של 5 יח"ל:

 

בכיתה י ו- י"א לומדים התלמידים שלוש יחידות לימוד.

יחידה וחצי עוסקת בקריאה צמודה של "שמונה פרקים לרמב"ם" שדרכו נחשפים הלומדים ליסודות הפילוספיה היוונית ולזרם הרציונאליסטי ביהדות. תחומי העיסוק המרכזיים הם שאלות מוסריות ושאלות במטאפיזיקה כאשר מוקד הדיון הוא השאלה מיהו האדם האידיאלי וכיצד ניתן להפוך להיות האדם בעל התכונות הנעלות ביותר.

התלמידים נבחנים בסוף השנה בבחינת בגרות חיצונית.

יחידה וחצי שניה, "את שאהבה נפשי",  עוסקת בשאלות הקשורות באהבה. מה זאת אהבה? האם ישנו גבול לאהבה? מהו היחס לאהבה? האם קנאה היא רע הכרחי באהבה? האם יש קשר בין אהבה בין בני אדם לאהבת האל? התוכנית מגוונת מאוד ועוסקת במכלול היצירה העתיקה עד המודרנית תוך שימוש רב בסרטים, אומנות חזותית ומוזיקה.

התלמידים מכינים הערכה חלופית בנושא אשר בשיאה עבודה אישית הבודקת את מכלול המחשבות, הרגשות ותובנות של התלמידים ביחס לאהבה לאור הלימודים בשנה.

 

בכיתה י"ב נלמדות שתי יחידות לימוד. בנושאים שיבחרו על ידי התלמידים תוך כדי בחינת טקסטים השייכים ברובם לעת החדשה. ההערכה תהיה הערכה חלופית (עבודה, פורט-פוליו, תלקיט סיורים) על פי מה שיקבע עם תלמידי המסלול. בעבר תלמידי המסלול בחרו בלימודים בנושאים הבאים: משבר האמונה בעת החדשה, שאלת הטוב והרע, אומנות ויהדות. שיטות ההבחנות השונות כללו: סיורים לימודיים, כתיבת עבודות חקר אישיות וקבוצתיות, פרזנטציות ויצירות אומנות.

 

FAQ

למי כדאי לבחור ללמוד מחשבת ישראל?

כל מי שעסוק בהגדרת הזהות שלו ובתהליך של הפיכה מילד למבוגר. הלימודים מאפשרים עיון מעמיק בשאלות הגדולות של החיים, שאלות של זהות אישית, חברתית, קבוצתית ואפילו לאומית. דרך הלימוד אנחנו מבררים לעצמנו מי אנחנו ומה המהות שלנו כבני אדם חילונים החיים בתוך החברה הישראלית במאה ה-21. כל מי שמרגיש שהוא רוצה לדעת עוד ולהעמיק בהכרות שלו עם עצמו דרך הכרות עם התרבות והחברה יכול לצאת נשכר מלימודי מחשבת ישראל.

 

במה שונה מחשבת ישראל מהפילוסופיה הכללית?

באמת יש דימיון רב בין שני המקצועות. שניהם עוסקים בשאלות עקרוניות אודות האדם הטוב, התכונות הטובות, מהות הקיום, שאלות של בחירה מול גורל ועוד ויחד עם זאת מחשבת ישראל בוחנת את השאלות מתוך פריזמה יהודית, היא מחפשת את התשובות מתוך נקודת המבט האישית שלנו כיהודים שחיים במדינת ישראל ומתוך הרצון לאפשר לי לגבש את הזהות הפרטיקולרית שלי.

 

אני ממש חילוני ולא מאמין באלוהים האם אמצא את מקומי?

הלימודים במסלול מתאימים לתלמידים בעלי אמונות ודעות שונים. הנחת היסוד היא שבחינוך הממלכתי נמצאים בעיקר תלמידים חילונים ומעט תלמידים מסורתיים והתפיסה היהודית המוצגת היא התפיסה התרבותית הבוחנת את שאלות התרבות, הספרות, האומנות, השפה וכו' ולא תפיסה דתית. נקודת המוצא היא שהיצירה היא יצירה אנושית שנעשתה במרוצת אלפיים השנים האחרונות ואנחנו התלמידים מקיימים דיאלוג מתמיד עם היצירה המשתנה ויוצרים אותה בהתאם להשקפת עולמנו. שאלת האלוהות או המצוות אינה חלק מהנושאים המרכזיים והלימוד מאפשר לתלמידים בעלי תפישות עולם שונות ללמוד זה מזה מבלי לשנות את דעתם.

 

כיצד מתבצע הלימוד במסלול?

מאחר והתרבות היהודית נשענת במיוחד על רב שיח בין אנשים, שינוי והתפתחות תוך עמידה על רעיונות ערכיים אישיים כך מתקיים הלימוד. הכיתה יושבת בח' על מנת שכל התלמידים יוכלו לראות אחד את השני, הדעות של כולם חשובות ואין דעה אחת שנחשבת יותר מדעה אחרת בין אם אמר אותה תנא מן המאה ה-2 לספירה, הרמב"ם או תלמיד כיתה י"א 5. חלק גדול מן השיעורים מתקיימים בצורת דיון על בסיס טקסטים או רעיונות שהובאו לכיתה ובסופו של דבר התלמידים מגבשים את תפישתם האישית.

 

תלמידים מספרים:

אני חושבת שהשיעורים לימדו אותי קודם כל לדבר בכיתה משהו שלא הייתי עושה בשנים קודמות וגם למדתי להסתכל על סיטואציות מכמה זוויות ולקרוא את המקרים בכמה צורות לראות את התמונה הכוללת ולהתייחס לכל הצדדים. בנוסף לכל,השיח בכיתה עוסק גם בשיח הציבורי ופתוח לדבר גם על דברים שלא בהכרח קשורים לנושא אך מעשיר אותנו רבות. אני אוהבת את זה שאנחנו לומדים דברים גם מהמקרא מפני שהייתה לי הרגשה שיש מעין פחד או חשש לחבר דברים למקרא, נוצר מעין אנטי אוטומטי ובשיעורים זה לא קרה והתחברתי לזה מאד. נהניתי לעשות את העבודות, הרגשתי שיש לי מקום להגיד את דעתי ולהשמיע את קולי. צורת הלמידה שונה מכל שיעור אחר וישנה אווירה טובה בכיתה שגורמת לך לחכות בקוצר רוח לשיעור. בסה"כ אני שמחה ומאושרת שזו ההרחבה שבחרתי  (ר' תלמידת כיתה י"א)

כל הטסטים עזרו לי להבין את עמדתי לגבי היהדות ופתחו אותי יותר אליה. במקום דת סגורה ולא מאפשרת, מצאתי דת שחושבת, שמתווכחת, פלורליסטית ופתוחה לחוץ, דבר שבהתחלה מצאתי מוזר מאוד, אבל לאחר מכן, במבט שני, היה נראה לי מאוד מאוד טבעי. בתחילת השנה הרגשתי מעורער לגבי בחירתי במקצוע, לא בגלל שלא היה מעניין ,כיף או חס וחלילה בגלל המורה, אלא בגלל שמספר החברים שלי במסלול היה מצומצם מאוד, אך החלטת להישאר, כך התחברתי לאנשים שלא הייתי חבר שלהם לפני כן וגם לאנשים שפשוט לא הייתי קרוב אליהם. למדתי בעזרת המקורות הרבה על עצמי ועל הרצונות שלי, גם בתוך מערכת יחסים וגם בתור אדם והסביבה או המשפחה. אני נהניתי מאוד מאוד מאוד מהלמידה במקצוע עד עכשיו. (א' תלמיד כיתת י"א)

לפני שבועיים מצאתי את עצמי בויכוח עם בינ"יש (בן ישיבה) מהמחלקה שלי ביחס למשהו שקשור לתורנויות בשבת. הרגשתי שאני מצליח לענות לו, להביא דוגמאות ולהסביר לו את תפיסת עולמי בלי להרגיש שאני בעמדת נחיתות בגלל שאני יודע פחות ממנו. סוף סוף הרגשתי למה התכוונת כשדיברת שאנחנו צריכים לקחת בעלות על היהדות ולא להשאיר אותה בידיים של מישהו אחר לפני שהיא תעלם לחלוטין. (ת' בוגר משנת 2014)

 

 

 

תרבות ישראל בחטיבת הביניים :
השאלות העולות במגמת מחשבת ישראל הן השאלות שיסובו גם סביב הדיונים בחטיבת הביניים אך בחטיבת הביניים נתמקד בשאלת התפתחות התרבות הישראלית. האם התרבות הישראלית היא המשכה הישיר של היהדות הגלותית ? האם במדינת ישראל הצליחה להתפתח תרבות חדשה ? ואם כן ממה היא הושפעה? האם השוני הגלותי של העליות השונות הביא לבשורה תרבותית חדשה ? ואם כן מהי?

 

 


בשכבת ז' נתמקד בשאלות של זהות משפחתית, התגבשות התרבות הישראלית כחלק מכור ההיתוך וקיבוץ הגלויות. שאלות אודות ההשפעה של התרבות הגלובלית מול הזהות היהודית ועוד. 
ספר העזר הנלמד בכיתות ז' : ציוני דרך/מסע זהות בשבילי תרבות ישראל.

 

 

בכיתות ח' נתמקד בשאלות הנוגעים לערכים של האדם בחברה , נעשה זאת תוך דיאלוג מול דיון פילוסופי על המסרים החינוכיים והערכיים שניתן להסיק ולהתדיין בהם בחגי ישראל . בנוסף נקרא מסיפורי חז"ל, פילוסופיה והגות . 
ספר העזר הנלמד בכיתות ח': ערכים במועדם: בעקבות לוח השנה העברי

 

 

בכיתות ט' נתמקד סביב הזהות היהודית החל מתחילת התפתחותה על ידי בחינת השאלות הפילוסופיות העולות מתוך הסיפור המקראי, הזהות היהודית כפי שהתפתחה בזרמים השונים במדינה ישראל והדיאלוג מול המודרניזציה והגלובליות. 
ספר העזר הנלמד בכיתות ט': מעגלי שייכות: זהות יהודית בעולם משתנה. 

מקצוע הלימוד בתרבות ישראל איננו מקצוע של ידע נרכש גרידא אלא הוא מקצוע שמטרתו לגבש זהות עבור התלמידים ולהעניק להם כלים מגוונים לפיתוח אישיותם כיהודים כישראלים וכבני אדם.  כמו כן המקצוע מעמיק את ההתייחסות של התלמידים וההכרה שלהם לזהויות השונות , הרב גוניות הקיימות במרחב הישראלי.  

  

רבי משה בן מימון (הרמב"ם) Moses Maimonides


 עימנואל לוינס

 

 

 

 

 




בחינת הבגרות
חמרי לימוד
אין תקציר
מידע נוסף



למעלה הדפסה שלח RSS Bookmark and Share
מידע
> שפרינצק 4, תל אביב מיקוד 6473804
> טלפון רב קווי: 03-6959111 , 03-9408000
> פקס: 15339408020

Info
Sprintzak Street 4 Tel Aviv 6473804<
Tel +972 3 695 9111 , +972 3 940 8000<
Fax: +972 15339408020<
עיצוב גרפי של האתר: דוד שטיינברג

כל הזכויות שמורות לאוריג`ין בע"מ פותח ע"י schooly אתרים לבתי ספר