עמוד הבית
אודותינו
פורטל השתלמויות
לוח אירועים
יצירת קשר


אודות המרכז
עלון דע-גן
כנס ארצי
SpaceIL - תחלום, תעז, תצליח - השמים הם רק ההתחלה!
לוח שנה דיגיטלי
חבק עץ
על המיזם
פעילויות חבק עץ
פעילויות של גננות
גלריה חינוכית-פדגוגית
מיזם "יער קהילתי"
גננות משתתפות במיזם
פורום חבק עץ
מיזם "שומרים על העצים"
חינוך סביבתי וקיימות
מתווה לתכנון תכנית לימודים לחינוך סביבתי וקיימות
דוגמאות מיטביות מהשטח
גינה בגן
מבוא לגינה בגן
גינה לחודש אוגוסט-אלול
גינה לחודש ספטמבר- אלול
גינה לחודש אוקטובר- תשרי חשון
גינה לחודש נובמבר- דצמבר חשון כסלו
גינה לחודש ינואר טבת-שבט
גינה ל- ט``ו בשבט- פברואר 2012
גינה לחודש מרץ- אדר- ניסן
גינה לחודש אפריל- מאי- אייר
גינה לחודש יוני- סיון- תמוז
מתמטיקה בגן
13 הוא לא רק מספר
פעילויות עד 2007
פעילויות עם משולשים
מושג המספר ולבני די-ג'י
מתמטיקה, משחק ותנועה
טכנולוגיה בגן
טכנולוגיה והנדסה בחיי היום יום בגן הילדים
שילוב תקשוב בגן
שילוב תקשוב בגן
התנסויות קטנות ומטריפות
שילוב משחק בלמידה בגן
מאמרים ומחקרים
עלונים מקוונים
עלונים תשע"ה
רימון
רימון- תשס"ח
רימון- תשס"ט
רימון-תש"ע
רימון - תשע"א
יש לי שאלה!
מה השאלה ?
צמחים
בעלי חיים
כדור הארץ
הירח והכוכבים
טכנולוגיה
יש לי רעיון!
ארכיון "דף הבית"
טרקטור בא אל החצר
חמניה וחמה
קשת בענן
פריחת האפרסק
סרטביש ודרווין
הסתוונית, והקולכיצין
איך יודעים שבא אביב?
פריחת הרימונים
מי צומח מהר יותר ?
פרפר זנב הסנונית
מכינים גינה בגן
שבלול השדה
מגדל תפוחי אדמה בגן
נתבוננן בעצים- עץ זית
מגוון המינים בסביבת הגן
לקראת יום העצמאות
גינה בגן- לוטוס
מזרע לזרע
קטיף הרימונים
הזורעים בדמעה
גשם גשם בוא!
מזרע לזרע- גידול חיטה בגן
מיזם חבק עץ יצא לדרך
זה הזמן לצנוניות בגן
ט``ו בשבט- אוכלים פירות טריים!
מבצע עמוד ענן
דף הבית חנוכה 2012
דף הבית חורף 2013
דף הבית פורים 2013
דף הבית אביב ופסח 2013
דף הבית יום העצמאות 2013
דף הבית שבועות 2013
לקראת כנס דע-גן ה-6, יולי 2013
סיכום כנס דע-גן ה-6, יולי 2013
דף הבית חגי תשרי
דף הבית - חורף, דצמבר 2013
בשורות טובות ממרכז דע-גן, ינואר 2014
פורים 2014
יום המדע הלאומי 26.3.14
גלריות
בעקבות הכנס התשיעי של מרכז דע-גן
רשימת פורומים
כניסת מנהלים
הרשמה לאתר
צור קשר
מזכירות מרכז דע-גן
כתובת מרכז דע-גן
צור קשר
כנס תשע"ו


טפסים וקישורים שימושיים
אוניברסיטת בר-אילן
לחץ כאן לקישור
האגף לחינוך קדם יסודי משרד החינוך
לחץ כאן לקישור
גן-net אתר לפיתוח מקצועי של הגננות בישראל
לחץ כאן לקישור
כל הקישורים


כל הדפים

רימון - תש"ע

רימון

גיליון רימון -34



 

נושאי הגיליון:

{ תכנית לימודים חדשה במדע וטכנולוגיה לגיל הרך { משחקים קלאס { לומדים מתמטיקה בדרכים שונות { אתר גנNET בלבוש חדש { מחווה לאמן שמואל כ"ץ { גני ילדים בשבדיה{ הרשמה לכנס דע-גן השלישי 1.7.2010

גיליון מספר 34

1.6.10

י"ט בסיוון תש"ע

עורכת: ענת סלע, מפקחת מדע וטכנולוגיה בגיל הרך

הפצה: דגנית עצמון, דע-גן

דברי פתיחה

מחנכות יקרות,

הקיץ בפתח ומביא איתו ימים של סוף מחזור, ימים שלעיתים דווקא בהם קשה יותר לגלות אורך רוח, אך גם ימים שלעיתים מתלווה אליהם עצבות קלה על הפרידה הצפויה מהורים ומילדים אותם ליוויתם. מכל מלמדינו ותלמידינו אנו מקבלים משהו ולכולם אנו מעניקים משהו, מי יתן ויהיה זה תמיד המיטב שבנו.

בגיליון הפעם – תכנית הלימודים החדשה במדע וטכנולוגיה לגיל הרך עלתה לאוויר! מעט על התכנית וקישור אליה תמצאו במדור במרכז העניינים.

תמר אילון, מדריכה ארצית לחינוך גופני כותבת על משחק הקלאס והגננת ענת סלובטניק מתל אביב כותבת על הפוטנציאל המתמטי של משחק זה. עוד על למידת מתמטיקה באמצעות משחקים תמצאו בדבריה של חגית סמואל, מדריכת מדע ומתמטיקה ממנח"י המסכמת כנס חינוך למצוינות שהתקיים בעיר.

רוצים לראות איך נראים גני ילדים בשבדיה? במדור קישורים נוספים תמצאו סרט וידאו מעניין.

ואתר גנNET שינה פניו ונעשה נגיש יותר על כל הרצאות המומחים, הצעות הפעילות והמאמרים שיש בו בתחומי ליבה שונים ובנושאים פדגוגיים חשובים.

תודה לתלמה פלורנטין ולדיאנה פינוס ששיתפו כל אחת בעבודתן החינוכית. נשמח כתמיד לפרסם את העשייה שלכן וכן לדון בשאלות ולבטים שעולים לעיתים מתוך העשייה.

חופשת הקיץ קרובה, אל תשכחו את הטיפול בבעלי החיים והצמחים שתחת חסותכם.

בברכה חמה,

ענת סלע

? במרכז העניינים

תכנית הלימודים במדע וטכנולוגיה לגיל הרך עלתה לאוויר

בשנים האחרונות שמעתן לא אחת על תכנית הלימודים במדע וטכנולוגיה לגן הילדים הממלכתי והממלכתי דתי שטרם פורסמה והנה עתה היא באוויר, לשימושכן.

התכנית מפרטת: מטרות, תכנים,מיומנויות ודוגמאות לפעילות חקר ואחרות סביב שלושה נושאים מרכזיים: עולם היצורים החיים: בעלי חיים וצמחים, גרמי שמיים ומזג האוויר ועולם מעשה ידי אדם: מוצרים בסביבתנו.

התכנית בנויה על מספר הנחות יסוד והריהן מובאות לפניכן באופן תמציתי:

- ילדים מתעניינים בתופעות הטבע והטכנולוגיה, בהתנהגותם של בעלי חיים, במראה הקשת בענן, בתופעת המים המחלחלים בחול, ובמוצרים טכנולוגיים שונים. חשוב לעודד התעניינות טבעית זאת של הילדים.

- ילדים צעירים מגלים יכולות של חשיבה מדעית וחשיבה טכנולוגית. הם בעלי ידע אינטואיטיבי / ראשוני אודות מושגים מגוונים והם מסוגלים להתבונן, לעקוב ולשער.

­ חשיפה מוקדמת לתופעות מדעיות ועיסוק בטכנולוגיה משפרים את ההבנה של מושגים מדעיים וטכנולוגיים, אשר נלמדים בשלב מאוחר יותר. תוך כדי התנסות עם חפצים ותופעות נבנים מושגים אשר מהווים תשתית להמשך הלמידה וההתפתחות.

­ פיתוח חשיבה מדעית וטכנולוגית מחייב פעילויות פדגוגיות מתוכננות ומכוונות. תכנון הפעילויות ותיווך הגננת בסיטואציות המזדמנות הינם מרכזיים וחיוניים.

­ עיסוק במדעים ובטכנולוגיה מטפח באופן טבעי חשיבה לוגית-מדעית ומפתח יצירתיות. עיסוק במדע, מטבעו, דורש מילדים לזהות משתנים רלוונטיים בתופעות טבע ולגלות קשרים ביניהם. ההתנסות בבניית מוצרים מעודדת את פיתוח היצירתיות.

- חשיפה מוקדמת למדע וטכנולוגיה עשויה לפתח עמדות (attitudes) חיוביות כלפיהם נאמר ע"י חז"ל "גרסא דינקותא" (שכוונתו שככול שמשרישים ידע/אמונה/ערכים וכו' בגיל צעיר יותר כך הם מוטמעים יותר).

להזכירכן באתרים גנ- NET אתר מרכז דע-גן ואתר האגף הקדם יסודי תוכלו למצוא הרצאות ופעילויות ברוב הנושאים בתכנית הלימודים.

לאתר מרכז דע-גן תוכלו, כמו תמיד, לשלוח שאלות בנושאים אלו.

משחקים קלאס

תמר איילון, מדריכה ארצית לחינוך גופני בגיל הרך כותבת לנו:

"מי מאתנו אינו זוכר אותו משחק שמשחקים בחוץ על החול או על המדרכה כשהאבן נזרקת לתוך המשבצת ואנחנו קופצים כל אחד בתורו לתוך משבצות ומנסים לדייק בזריקה ובקפיצה כאחד?

אז בואו ונתחיל מהתחלה. משחק הקלאס מופיע אצלנו בקטגוריה של משחקי שכונה שהולכים ונשכחים. בעידן המודרני מחמיצים הילדים את הפעילות הנהדרת הזאת ואת משחקי השכונה המשלבים תנועה וחשיבה יצירתית גופנית ברמת הפרט והקבוצה. במשחקי הקלאס יש משום חזרה אל הטבע. הילדים נוהגים להשתמש באביזרים הנמצאים בסביבתם הטבעית: חבלים, כדורים, נייר, חרצנים, קרשים, מקלות, גלגלים, אבנים ועוד... קראו בהרחבה בקובץ המצורף.

לומדים מתמטיקה בדרכים שונות: משחקים קלאס

ענת סלובטניק, מנהלת גן פלג בתל אביב משתפת:

העיקרון של משחק הקלאס הוא ציור על משטח בצורות שונות. יש לנתר ברצף ממשבצת למשבצת מבלי לגעת בקווי הסימון. צורת הקלאס, מספר הקפיצות וגודל המשבצות נקבעים מראש ע"י המשתתפים.

הווריאציות במשחק הקלאס הן רבות ומגוונות: קפיצות ברגל אחת, בשתי רגלים או משולב.

בכל העולם ילדים נהנים לצייר על מדרכות ושבילים דגמים של קלאס ומשחקים עפ"י חוקים שקבעו לעצמם.

משחק הקלאס מאפשר נופש ותנועה בגן וכמו כן מפתח:

- תיאום עין-יד (זריקת אבן)

- תיאום עין-רגל (קפיצה ממשבצת למשבצת)

- שיווי משקל

- מיומנויות קפיצה לסוגיה (ניתור, דילוג, 2 רגלים וכו')

- תכנון תנועה

היכנסו לקובץ כדי לראות מה ענת עשתה עם משחק הקלאס בגן.

לומדים מתמטיקה בדרכים שונות: רשמים מכנס חינוך למצוינות בירושלים

חגית סמואל, מדריכת מתמטיקה ומדעים במנח"י משתפת: שלל מסגרות החינוך הפורמלי והבלתי פורמאלי מהעיר ירושלים הציגו את העשייה המצוינת שלהם. בתערוכה ענקית שנמשכה יומיים והיתה פתוחה לקהל הרחב. הרעיון המרכזי להראות רצף חינוכי מהגן ועד לסיום ביה"ס. היכנסו לקובץ כדי לראות תמונות ולמידת מתמטיקה דרך משחק.

רשמים מכנס עירוני בנושא חינוך מדעי שהתקיים באשדוד

שריתה ספוקויני, מדריכה ארצית למתמטיקה ומדעים ביקרה והיא חולקת את רשמיה: בעיר אשדוד במחוז דרום ארגנה מאגי בן גיגי, מדריכת מדעים, יריד מדע בבית ספר דביר, בו עשרת הגנים המדעים באשדוד קיימו סדנאות לילדים ולהוריהם בנושאים מתחום המדע וביקרו בגן המדעי המדגים המופעל ע"י ורד סגל גרייבר וצוותה. מאות הורים וילדים השתתפו בפעילות שכללה מעבר בין 12 תחנות הפעלה. למתבונן מהצד הייתה זו חוויה של חגיגה מרגשת של ה"ביחד" הורים ילדים. בלטה במיוחד ההכרות של הילדים את מגוון הכלים והחומרים כפי שבאה לידי ביטוי בהסברים שנתנו הילדים להוריהם.

C נושאים נוספים

מחווה לאמן שמואל כ"ץ

על הצייר שמואל כ"ץ ז"ל כתבו פעם באחד העיתונים, "הוא לא יכול לשבת בשקט בלי לקחת עיפרון לידיים. ואז, הוא אומר, עולים לו כל מיני דמיונות בראש. זה הראש של המאייר והקריקטוריסט שמוליק כ"ץ, צעיר חייכן בן 81". שמואל כ"ץ נפטר בחודש מרץ השנה בהיותו בן 83. שלוש גננות משער הנגב הכינו מצגת המועברת לזכרו, וכמחווה למורשת אמנותו.

תלמה פלורנטין, מדריכה מחוזית לחינוך לאמנות בגיל הרך משתפת בתהליך שהביא להכנת המצגת: "צביה פריד, רוזני זליגמן ורימה אורמן הן גננות בשער הנגב, בפיקוחה של איריס וילינגר. במסגרת הדרכה באמנות הגננות התבקשו להתחלק לקבוצות, לבחור אמן שמעניין אותן, וללמוד עליו. לאחר שקראו והעמיקו הן התבקשו לבחור כמה יצירות המתאימות לדעתן לעבודה עם ילדי הגן ולבנות מערך פעילות המבוסס על התבוננות, שיחה ופעילות תנועתית, תחושתית או/ו עם חומרי יצירה. (התהליך גם יכול להיות הפוך, כלומר לבחור יצירות ואחר-כך ללמוד על האמן). במסגרת ההדרכה כל קבוצה קיבלה זמן במפגש להציג את האמן, יצירותיו והפעילויות שעשתה- כך הרחבנו את מאגר הידע שלנו על אמנים, יצירות ופעילויות. קבוצת גננות שער הנגב בחרה באמן שמואל כ"ץ. כשצביה עלתה לארץ היא נקלטה בקיבוץ געתון ושם הכירה את שמואל כץ והתרשמה מאוד מאישיותו הלבבית ומכישרונו ולכן הציעה לבנות קבוצתה ללמוד עליו".

הידעתן? את עבודותיהם של אמנים שונים ניתן לאתר באמצעות גוגל. כותבים את שם האמן ובסרגל העליון בוחרים "תמונות".

I קישורים נוספים

גני ילדים בשבדיה

האתר Teachers' TV מציג סרט וידאו על החינוך בגיל הרך בשבדיה. בעיר מוטאלה, על גדות האגם השני בגודלו במדינה, החינוך מסובסד, יום הלימודים ארוך והדגש הוא על אתגרים, גילוי והרפתקה. התכנית החינוכית מתמקדת בפיתוח כישורים מוטוריים וחברתיים וב... הזדמנויות לנשום אוויר צח. פעוטות קטנטנים מנמנמים בעגלות על המרפסת לפחות עד שהטמפרטורה יורדת מתחת לאפס. צאו לטיול של כ- 26 ד' בגני הילדים של שבדיה. כדאי!

8 המחשב בגן

אתר גנNET בלבוש חדש

אתר גנ-net שעלה לאוויר לראשונה בשנת 2006 עוצב לאחרונה מחדש והוא מהווה סביבה חדשנית וידידותית למשתמשים הן בשפה העברית והן בערבית. התכנים באתר מוצגים באמצעות אירועים בחיי הגן, תיאורי מקרה, סיפורים אישיים של גננות, הרצאות מצולמות, שיח מומחים ועוד. האתר מאפשר לגננות ללמוד בכול מקום ובכול זמן באמצעות הרצאות מצולמות של מומחים מהאקדמיה וממשרד החינוך, נגישות למעבדות ואתרי מחקר, צילומים של גננות המספרות על עבודתן תוך הצגת הגנים והצגת העשייה החינוכית בגנים בישראל.


המידע באתר מאורגן באמצעות שני "עצי תוכן" האחד לפי אשכולות ליבה והשני מאורגן לפי אבני הבניין של המסמך "עשייה חינוכית בגן הילדים - קווים מנחים לצוות החינוכי". אין יתרון לעץ אחד על משנהו, אלו דרכי ארגון שונות לנוחות המשתמשים.

לקראת תכנון תכנית העבודה השנתית לשנת הלימודים הבאה אנו מציעים לכן להיכנס לאתר ולשאוב ממנו מידע חיוני.

I אצבעות ירוקות

סלינו על כתפינו

גם אחרי שבועות אנו ממשיכים לאסוף ביכורים. אחד הגיליונות הקרובים של כתב העת "הד הגן" יוקדש לעשייה גנית בנושאי אקולוגיה וסביבה. אנו מזמינים אתכם להציע מאמרים המתעדים פעילות חינוכית, סביבתית וקהילתית שערכתם בגן. נשמח לקבל מאמרים המתעדים פעילות בחצר, בגינה או בשטח ציבורי; פעילות הקשורה לשמירה על בעלי חיים וסביבות חיים; פעילות הקשורה לחיסכון במים; מניעת רעש; וכן פעילות סדנאית בחומרים שבשימוש חוזר.

אורך המאמר עד 2000 מילים ורצוי מאוד בליווי צילומים / ציורים / תוצרים.

מועד הגשה עד 15.7.10.

אנו נשמח לסייע למי שרוצה לכתוב אבל חוששת או לא יודעת מאיפה להתחיל. זה הזמן להתחיל לסכם, להנות מהפירות ולשתף עמיתות. פנו ל – ענת סלע

? התמונה שבכותרת

פינות האכלה לציפורים הן דבר שכיח בהרבה מאוד גנים. תמונה זו צולמה לפני כשנתיים בגן אדמונית ברעננה שם עבדה הגננת דר' ורד בירנהולץ. בחרתי בתמונה זו הפעם משום שהיא הייתה מלאת חיים, הן מבחינת פעילות הילדים שהביאו את שאריות הארוחה מידי יום והן מבחינת נוכחות הציפורים.

חשוב למקם את פינת ההאכלה במקום מוגבה מעט, שאין בו הרבה תנועה, על משטח רחב, פתוח ושטוח כך שהציפורים אינן חוששות לרדת אליו, ובמקום מוצל. בתמונה זו הפינה ממוקמת על אחד מענפי העץ, מקום המושך אליו את הציפורים ממילא. בגן אדמונית יש חלון מרושת המשקיף אל העץ וכך ילדי יכולים להתבונן ולעקוב אחר תנועת הציפורים ומה שהן אוכלות מבלי להפריע להן.

הפעולה פשוטה ואקולוגית אך כדי שניתן יהיה להפיק ממנה עשייה חינוכית משמעותית, יש צורך בחיזוק הרגלי ההתבוננות, התצפית והמעקב ובתורנים שיהיו אחראיים על הבאת שאריות המזון לפינה.

בעלון דע-גן 2 תוכלו להרחיב בנושא מעקב אחר ציפורים מתוך הגן בכתבתה : 'ספירת ציפורי הבר הארצית בחצר בגני הילדים מאת שלומית ליפשיץ, דורון להב ואורית אלמוג'

¥ מרכז דע- גן

§ ההרשמה לכנס מרכז דע-גן השלישי שיתקיים ב- 1.7.2010 בעיצומה! מצורפים תוכנית הכנסוטופס הרשמה. מספר המקומות מוגבל! הבטיחו את מקומכן על ידי הרשמה מוקדמת. שלחו את תוכנית הכנס וטופס ההרשמה לכל העוסקים בחינוך הקדם יסודי. שימו לב! מועד אחרון למשלוח תשלום בדואר 20.6.2010! כל העידכוניםעל פרטי הכנס ודרכי ההרשמה באתר מרכז דע-גן
www.da-gan.org.il

§ במהלך החודש האחרון, הסתיימו במרכז דע-גן השתלמויות להכשרת גננות מובילות ממ"ט, שנה א'. מפגשי הסיום היו חגיגיים במיוחד, ושמחנו לארח בהם את הגב' אילנה מלחי עורכת הד הגן את דר' ענת סלע מפקחת ארצית למדע וטכנולוגיה, שריתה ספוקיני מדריכה ארצית למתמטיקה, ואת המפקחות. במהלך מפגשי הסיום הציגו המובילות את עבודתן בגן בנושא הממ"ט וזכו לתשבחות רבות. בהמשך נעלה את עבודות המשתלמות לאתר מרכז דע-גן.

§ במדור גינה בגןשבאתר מרכז דע-גן תוכלו למצוא את ההוראות והרעיונות לגינה בגן יוני- תמוז ולסוף שנת הלימודים. לשימושכן הירוק.

§ השתלמויות במרכז דע-גן: מרכז דע גן עורך השתלמויות להכשרת גננות מובילות ממ"ט. ימי ההשתלמות ימי ד' בבוקר. מצורפת תוכנית ההשתלמויות המלאה לשנת תשע"א. ההרשמה באמצעות המפקחות וישירות במייל למרכז דע-גן. הקבלה להשתלמות מותנת בועדת קבלה והמלצת מפקחת. כל ההשתלמויות במרכז דע-גן על פי תוכניות הלימודים במתמטיקה מדע וטכנולוגיה בחינוך הקדם יסודי.

§ ימי עיון אזוריים: מרכז דע-גן עורך ימי עיון בנושאי מתמטיקה מדע וטכנולוגיה. במסגרת יום העיון ניתנות הרצאות במליאה וסדנאות על ידי מומחי מרכז דע-גן. מספר מינימום של משתתפות 100 גננות.

G לתגובות ורעיונות

פעילות גני מנח"י במוזיאון המדע במסגרת "גנים שוחרי מוזיאון"

גם השנה זוכים 60 גני מנח"י להשתתף בפרויקט "גנים שוחרי מוזיאון" במוזיאון המדע בתמיכה של משרד החינוך. הביקורים כוללים פעילות מודרכת של שעתיים עם מדריכי המוזיאון בנושאים נבחרים.

מי עובד במוזיאון המדע? למה כדאי לבחור כדור מנופח כשמקפיצים כדור? האם 20 ילדים יכולים להרים ביחד מכונית? קראו עוד בקובץ המצורף.

H הגיליון הבא

הגיליון הבא יופץ ב- 5.7 והוא יהיה האחרון לשנת לימודים זו.

קישורים חשובים

גיליונות - תשס"ח/ גיליונות -תשס"ט / גיליונות תש"ע

טופס הצטרפות לרשימת הדיוור /
הסרה מרשימת הדיוור

גנ-NET / מרכז דע גן/ האגף לחינוך קדם יסודי


למעלה הדפסה שלח RSS Bookmark and Share


כל הזכויות שמורות לאוריג`ין בע"מ פותח ע"י schooly אתרים לבתי ספר